Waarom een 7200rpm harddisk ipv een 5400 rpm als ze beide usb 3.0 zijn?

Ik overweeg deze aan te kopen, maar waarom zou ik kiezen voor de 7200rpm? Er wordt niet specifiek vermeld dat deze sneller is in de specificaties.
https://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10564

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het je om snelheidswinst te doen is, dan kun je beter gebruik maken van een SSD.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist een 7200 RPM HDD, omdat het USB 3 is. Als het een USB 2 aansluiting betrof zouden ze beide op USB2 snelheden "lopen". Nu ze USB 3 zijn kan de 7200 HDD laten zien hoe snel hij is. Hij haalt de snelheid van USB 3 niet, maar overstijgt die van USB 2 wel. Zoiets ongeveer*:
USB2 ~40MB/s (praktisch niet theoretisch)
5400 RPM 30-70MB/s
7200 RPM 60-100MB/s
USB3 500 MB/s (weet niet of dat praktisch ook haalbaar is) Overigens kan een SSD ook rond de 500MB/s *Licht ook weer aan grootte van de schijf en het type.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Goeie vraag !

Het beste antwoord

De 7200 rpm zal wel een stuk sneller zijn. Usb 3.0 kan ongeveer 500 mb/s verwerken en de beste 7200 rpm harde schijf iets van 115 mb/s. De usb aansluiting is dus niet de beperkende factor en een hoger toerental van je harde schijf levert meer snelheid op. Hoeveel het in dit specifieke geval scheelt zou ik niet kunnen zeggen, dat zou inderdaad in de specificaties moeten staan. Een ruwe schatting zou zijn 7200/5400=1,33 keer zo snel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een 7200 toeren disk heeft een iets kortere toegangstijd als de koppen van het ene spoor naar het andere spoor gaan: omdat de disk sneller draait is het gewenste blok dat gelezen moet worden ook sneller onder de kop door. Waarschijnlijk merk je heel weinig van dit verschil, zeker als je geen OS op die disk gaat zetten. Verder is er natuurlijk wel het effect dat data sneller gelezen en geschreven kan worden, dus als je heel vaak grote bestanden erop wil zetten dan kan het iets in tijd schelen. Dat het beide USB3 is zegt niets, dat bepaalt alleen de *maximale* gegevensoverdracht, en die theoretische snelheid halen beide schijven niet.
gvrox
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat het USB3 is zegt hier nou juist wel wat. Namelijk dat de schijven niet gelimiteerd wordt door de verbinding. Met een USB 2 schijf is 5400/7200 RPM niet van belang omdat USB 2 het voordeel van de snellere 7200 RPM schijf toch niet kan doorgeven. Ik zou dus alleen 7200rpm schijf kopen als de behuizing ook USB3 is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er was "vroeger" niks irritanter als wachten op de snelheid van USB2. Als ik veel data over moest zetten ging de schijf uit de behuizing en aan de SATA-kabel. Dankzij USB 3 is dat verleden tijd.
gvrox
9 jaar geleden
Ja, dat het beide USB3 is maakt wel uit (tov beide USB2), maar ik bedoelde te zeggen dat dat hier in de specs niets zegt over de effectieve snelheid.
5400rpm is de beste keuze als je de schijf gaat gebruiken voor opslag van "grote" data. Denk hierbij aan afbeeldingen, video's en backups.

Ga je de schijf gebruiken om een OS op te zetten, applicaties te draaien of andere dingen die een snelle benadering nodig hebben, dan kun je beter een 7200rpm kopen (of nog beter: een SSD)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat de 5400 rpm schijf beter zou zijn voor grote bestanden is een ouderwets gedachtegoed. Het stamt nog uit de tijd dat snelle harde schijven ook meer kans hadden op schrijf fouten. Tegenwoordig is de techniek zo verfijnd dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet mee eens, stenpel. Er zijn andere redenen te bedenken waarom je beter een 5400 rpm schijf verkiest. zoals kostprijs en stroomverbruik. Op beide vlakken is een 7200 rpm schijf het meestal niet waard als de schijf alleen maar dient om data op te zetten. Een op en top goed en juist antwoord, dus! +!