Waarom moeten computers laden?

Wat gebeurt er in de tijd dat de computer (dus niet een internetpagina) moet laden. Waarom kost dit tijd? Verschuiven er dan echt deeltjes in je computer naar een andere plek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bedoelt waarom kost het tijd om een computer op te starten. En met deeltje bedoel je waarschijnlijk informatie pakketjes die van de ene plaats naar de andere gaan. Zit je echt te wachten op een verhandeling over BIOS, OS, randapparatuur, geheugen en processor(en)?

Antwoorden (4)

op die moment gaan er over je internet kabel (of over je wifi) een paar miljoen (of meer) pulsjes. die plusjes zijn internet, al die pulsjes zijn 0 of 1 en dan moet de webbrowser het nog omzetten in HTML code en dan in een webpagina dus ja :P

en met ....fysica (zag een keer een colege op het ziggo-infokanaal(best interesant)) dan gaan er inderdaad deeltjes van de ene naar de andere kant
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees nou nog de vraag eens goed....
Reddie
9 jaar geleden
-
Laden betekent kan inderdaad betekenen dat je computer bits van de ene plek naar de andere plek moet brengen maar het kan ook nog zijn dat er iets berekend moet worden, dat kost ook tijd. Een berekening die je op een simpele rekenmachine doet staat er nagenoeg direct. De berekeningen die een PC soms moet doen zijn vaak veel lastiger, of het zijn er heel veel tegelijk, of het is een rits berekeningen die alleen na elkaar uitgevoerd kunnen worden omdat steeds het antwoord van de vorige berekening meegenomen moet worden. Allemaal resulteert dat in laden/wachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De voorschriften en opdrachten die de computer moet uitvoeren, en hoe die dat moet doen staan op de harde schijf, of op CD of op een stickie.
Die opdrachten moeten in het (snelle) computergeheugen worden gezet.
Dat lezen van de harde schijf kun je vergelijken met hoe jij aan een ander vertelt wat hij moet doen. Dat vertellen kost tijd.
9 jaar geleden
Zo'n computer werkt nu eenmaal met een bepaalde snelheid. En die veranderingen kosten bij een bepaalde snelheid nu eenmaal een bepaalde tijd.

Als een computer wat moet laden van een harde schijf dan moet deze ook daadwerkelijk wachten tot het juiste deel van de schijf onder de leeskop van de schijf passeert. (Daarom gaat opstarten van een moderne ssd 10 keer sneller dan van een klassieke harddisk).

Ook het rekenwerk gaat logischerwijze niet sneller dan de kloktikken van je cpu.

En als je dingen moet laden over het netwerk moet dit eerst in pakketjes verdeeld worden. En het versturen van deze pakketjes via een netwerk werkt heel anders dan bij de post. Die webserver die pakketjes naar jou pc stuurt om een webpagina op te bouwen stuurt die eerst naar de server van zijn provider. Die maakt dat pakketje open en kijkt naar de geadresseerde, waarna hij weet dat hij het eerst naar de server van jou provider moet sturen. Hij pakt het pakketje weer in, plakt daar het adres van de server van jou provider op en de server van jou provider doet hetzelfde: pakketje openen, adres inlezen, terug inpakken en adres van jou modem opzetten. Jou modem doet tenslotte hetzelfde om het naar je router te sturen en deze adresseert zijn ingepakte pakketje dan weer aan de eventuele netwerkswitch tussen jou router en je pc die deze tenslotte aan je pc adresseert. Je pc pakt het pakketje uit en ziet dat hijzelf de geadresseerde is. Maar de pc verwacht nog data en wacht op het volgende pakketje. En dat wachten werkt nu weer wel net als bij de echte post: als je veel pakketjes verwacht (meer dan er in 1 camionette kunnen) zal je moeten wachten op de volgende camionette en op de volgende en op de volgende.

Kortom: de tijd die een pc nodig heeft om 'om het even wat' te laden is een samenspel van vele factoren. En eentje daarvan is altijd de bottleneck.