Welke router kan ik gebruiken in combinatie met mijn Telenet Fibernet router voor extra bereik?

De situatie:

Ik heb een router in de garage hangen ver weg van alles, mijn bureau bevind zich op de 1e etage dus het bereik is miniem. Momenteel heb ik een kabel lopen tot op de 1e etage dus ik kan wel steeds mijn laptop inpluggen voor een connectie, maar dat stoort. Wat ik wil is een router die ik aansluit op de kabel die ik momenteel gebruik. Deze staat dan vervolgens in mijn bureau en heb ik ook op de 1e etage goed internet.

Wanneer ze Fibernet kwamen installeren ging dit gepaard met een nieuwe router, ik heb hier wel nog wat oude routers liggen maar wanneer ik die in plug maken die een eigen (beveiligd) wifi-netwerk aan, waar ik vervolgens niet op kan. Kan ik deze oude routers gebruiken of moet ik een nieuwer model aanschaffen? Zoja: wat moet ik doen om deze oude routers te resetten (uiteraard geen handleiding meer aanwezig) Zonee: welke router raden jullie aan om het maximum uit mijn internet te halen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt er aan wat voor routers je nog hebt liggen. Waarschijnlijk gaan ze wel werken, maar moet je de router in de garage aansluiten op een LAN-poort op andere router en daar dan DHCP op uitzetten.

Antwoorden (1)

Normaal gezien levert telenet geen (nieuwe) routers bij hun installatie. Wat jij bedoelt is waarschijnlijk je modem (die misschien ook wel routerfunctionaliteit heeft). Het is dan inderdaad een goed idee om een (eigen) router aan je netwerk toe te voegen. Maar het is een slecht idee om dat op de eerste verdieping te doen want zoals je zelf al aangeeft scheid je zo je netwerk daar af en dat is niet de bedoeling.

Wat jij nodig hebt is een router op de plaats van je modem (en verlos deze laatste dan van zijn onnodig werk door de routerfunctionaliteiten hiervan uit te schakelen). Verbind de wan-poort van deze router met een lan-poort van de modem en sluit alle kabels die op de lan-poorten van je modem zaten aan op de lan-poorten van je router.

Dat is stap 1, je eigen netwerk draait nu 'echt'. Maar het 2de probleem, je wifibereik op de hogere verdieping, is daarmee nog niet opgelost.

Wat je daar nodig hebt is natuurlijk geen 2de router. Een router heb je nodig om een eigen netwerk af te scheiden en hoewel dat prima kan en mogelijk is, is dat niet wat jij wilt. Jij wil alleen extra draadloze functionaliteit en dan heb je geen router nodig maar een acces point. Je zegt dat je nog wat oude routers hebt liggen, dus daar kan je prima een acces point van maken door de routerfunctionaliteit uit te schakelen. Kijk dan wel even in de handleiding van je router (op het net zal deze wel te vinden zijn) hoe je de router in zulk geval moet aansluiten.