Hoe krijg ik mijn computer bios terug?

Beste mensen,

Ik heb per ongeluk mijn PC aangezet zonder het batterijtje in mijn moederbord. Hierdoor is mijn BIOS geheugen verloren gegaan. Heeft iemand een idee hoe je dit op kan lossen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk ben je alleen de instellingen kwijt. Dan gaat je BIOS terug naar de fabrieks-instellingen. Kun je wat meer details geven?
1 heb je al een (nieuw) batterijtje erin?
2 wat gebeurt er als je probeert op te starten?
3 zitten er onderdelen in (bijv. videokaart) die het misschien niet doen bij de fabrieksinstellingen? Ik vraag maar. Er gaat vast iemand reageren met meer kennis van zaken, maar dan helpt het als jij meer details geeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1. Ja, ik heb een nieuw batterijtje
2. Als ik de pc opstart begint de HDD en de processor koeler te draaien maar het beeld blijft zwart: de pc zend geen signaal uit.
3. Er zit een off-board videokaart in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sluit je monitor op je on-board video aansluiting aan, hierdoor zul je waarschijnlijk de BIOS weer kunnen zien en daar de prioriteit voor PEG voor On-board kunt instellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geen on-board videokaart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Videobios draait meestal nog voor de systeembios, dus die zou het eigenlijk zelfs zonder bios moeten doen. Evt. met een andere videokaart proberen?
Mocht Windows niet starten, dan zou je in de BIOS de ACHI instelling evt. moeten wijzigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het nu met een andere videokaart geprobeerd maar nog steeds geen resultaat.

Antwoorden (1)

Je hebt een nieuwe batterij geïnstalleerd en de computer start wel op (anders gaan de ventilators en hdd niet draaien). Dit zou moeten betekenen dat de computer bios terug ingesteld is op de fabrieksinstellingen. (Maar wel nog aanwezig).

Geeft de computer wel piepjes bij het opstarten? Aan de hand van de piepjes, die een code geven voor de foutmelding, kun je aan de hand van het moederbord op internet zoeken naar het probleem.

Het lijkt mij een probleem met de videokaart. Zit deze goed in het slot? Installeer eens een andere videokaart of, als er een on-board videokaart is, haal de videokaart er eens uit en sluit de monitor op de on-board videokaart aan.