Wat is het verschil tussen D-SUB en DVI aansluiting?

mijn monitor heeft 2 aansluitingen, welke geeft de beste kwaliteit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
13.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan per monitor verschillen. Bij de ene monitor is er geen verschil, bij sommige geeft een van tweeën wel eens iets ander beeld of een specifiek probleem of restrictie. http://hardforum.com/showthread.php?t=1417722 Het kan dus lonen om even te proberen als je ergens tegen aan lijkt te lopen. Wat sowieso verschilt is dat VGA(D-Sub) analoog is en DVI digitaal. In feite is DVI gelijk aan HDMI.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
voor het menselijk oog is dit verschil niet te zien

Antwoorden (4)

Er is volgens mij geen verschil tussen de D-SUB en DVI, de kwaliteit dan. Maar de meeste beeldscherm hebben een D-SUB ingang en kabel, dus de meesten gebruiken die. Maar zitten die ingangen op je Moederbord of op je Grafische kaart?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
op mn videokaart zitten 2 dvi en 2 hdmi ingangen, ik gebruik nu een omvormer om dvi naar d-sub om te zetten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp zit de D-SUB op je moederbord en de DVI op je grafische kaart? Ik heb zelf altijd het probleem dat wanneer ik mijn beeldscherm op het moederbord aansluit dat ik dat zwart beeld krijg. Dus ik sluit mijn beeldscherm altijd aan op de Grafische kaart met DVI
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er zit inderdaad een d-sub op mn moederbord, maar die gebruik ik niet. het gaat mij er eigenlijk alleen om welke van de twee (dvi en d-sub) de beste kwaliteit geeft. zodat ik weet welke ik het beste kan gebruiken omdat mijn beeldscherm beide ingangen heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zou ik DVI gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je 2x DVI en 2x HDMI op je videokaart hebt maakt het niet uit welke van de 2 DVI je gebruikt. Het kan wel zo zijn dat als je de omvormer van DVI naar DSUB gebruikt deze slechts op 1 v/d 2 DVI poorten past, in dat geval is het duidelijk welke je moet hebben. Je kunt de DSUB op je moederbord niet gebruiken omdat deze wordt uitgeschakeld op het moment dat er een losse kaart wordt geplaatst. Daarom krijgt RedCrafterr er ook geen beeld uit. En zoals ik al eerder zei. DVI is digitaal en digitaal is altijd mooier als analoog. Maar wanneer je de omvormer gebruikt ga je dus ook terug in kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O haha, thnx kiskumen drm krijg ik dus geen beeld als ik um op het moederbord aansluit xD oepss......
D-SUB is analoog, dit wordt ook wel VGA genoemd. DVI is digitaal. Op een computermonitor zul je vrijwel geen verschil merken tussen beide vanwege de sowiso hoge resoluties van een computermonitor. Let wel op dat het kan zijn dat je in resolutie wordt beperk bij VGA. Als het kan raad ik aan DVI te gebruiken. Uiteindelijk is dit simpelweg beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
DVI is aan te raden: de instellingen van een monitor worden beter gedetecteerd, en de belangrijkste reden is dat het signaal zonder conversie naar de monitor gestuurd wordt.
Bij VGA (D-SUB) wordt het beeld door de computer van digitaal omgezet in een analoog signaal. De monitor gaat dit analoog signaal dan weer digitaliseren. Dit geeft tweemaal kwaliteitsverlies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
D-SUB is analoog.
DVI bestaat in verschillende vormen die zowel analoog (DVI-A) als digitaal (DVI-D) of zelfs beide (DVI-I) kunnen zijn.

Dus in het slechtste geval maakt DVI gebruik van een analoog signaal en dan is de kwaliteit vergelijkbaar. Tenzij je een scherm hebt met een resolutie

In het beste geval maakt DVI gebruik van een digitaal signaal en heb je dus geen kwaliteitsverlies zoals bij D-SUB.

Hou er rekening mee dat steeds meer moderne pc's geen VGA-uitgang meer hebben en zelfs alleen nog DVI-D ondersteunen (DVI-A aansluitingen passen daar zelfs niet op!). Heb je dan nog een VGA-poort te voeden dan heb je een actieve converter nodig. (het omzetten van digitaal naar analoog gebeurt dan in dat 'blokje'. Als je een DVI-A of DVI-I uitgang op je pc hebt gebeurt dat omzetten van digitaal naar analoog reeds in je pc en zal dat 'blokje' er alleen voor zorgen dat de pinnetjes terug kloppen met de VGA-aansluiting).