Welk moederbord heb ik nodig voor SLI en 16 GB RAM?

Ik heb een AMD FX-8350 (4.0Ghz) en het liefst sluit ik 2 RADEON HD 7950 erop aan, welk moederbord heb ik nodig? ('Kheb 750 Watt voeding)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1K

Het beste antwoord

Om het even welk moederbord dat die cpu ondersteund.

Tegenwoordig ondersteunen ze nameijk allemaal 16 GB RAM en SLI (of crossfire) is nu niet bepaald een goed idee.

Een systeem met 2 videokaarten in SLI of crossfire heeft namelijk zo z'n nadelen. Het is interessant als je je systeem tegen een redelijk bedrag wil gaan upgraden.

Maar jij wil al een nieuw moederbord gaan aanschaffen (ik ga er van uit dat je dan al 1 HD 7950 hebt? Als dat niet zo is, is het helemaal een slecht idee)

Controleer dus of je huidige moederbord crossfire aankan. Is dat niet het geval moet je crossfire eigenlijk ook niet overwegen. Je moet dan namelijk én een extra videokaart én een nieuw moederbord aanschaffen. Je kan dat geld dan beter steken in een betere videokaart en daarmee je huidige HD 7950 vervangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je hebt gelijk over dat ik al een HD 7950 heb, en mij moederbord is M5A78L (ASUS) weet jij zo uit je hoofd of dat met dit moederbord kan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk eens in het bios, waarschijnlijk vind je wel een optie om crossfire aan te zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Daki Kan je even uitleggen welke nadelen er aan kleven. Ik ben er zelf ook altijd huiverig van, vanwege microstutter (en ik ben al zo'n video-spast die alles ziet). Is dat het enige of zijn er meer problemen? Ik dacht dat het tegenwoordig steeds beter werd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die microstutter is inderdaad het grootste nadeel. Beide kaarten renderen de beelden nooit even snel. De verschillen tussen het deel van het beeld dat door de ene en door de andere kaart wordt afgehandeld zijn vaak storend zichtbaar. Andere nadelen zijn: meer stroomverbruik, meer lawaai, meer warmteproductie, minder interessante prijs/prestatie-verhouding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus gewoon in één keer een betere videokaart is (beter)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als dat financieel gezien kan, ja zeker weten. Maar aangezien je nu een kaart hebt en stel dat je je geen betere videokaart kan veroorloven is crossfire nog steeds een geschikt alternatief. Kortom: het is het financiële plaatje een beetje afwegen tegen de nadelen van crossfire. En dat moet je uiteraard zelf doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees je iig eerst even in voordat je met meerdere kaarten gaat werken, dan weet je waar je aan begint.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.hardware.info/reviews/4625/2/geforce-gtx-700-serie-sli-review-geforce-gtx-760770780-in-sli-en-3-way-sli-sli-moet-je-het-willen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.hardware.info/reviews/4625/34/geforce-gtx-700-serie-sli-review-geforce-gtx-760770780-in-sli-en-3-way-sli-geforce-gtx-770---schaling Kijk vooral die even na, dan zie je mooi dat niet elk speel SLI/CF zo goed oppikt. Je wil steeds 100% / 200% / 50% zien. In de praktijk zie je dat bijna niet. Voor jouw geldt natuurlijk alleen het eerste getal, dus de theoretische 100%, sommige spellen halen maar 20% voordeel. Waar het goed werkt is (~80-97%) heb je wel iets waar je met een singlecard setup niet bij komt.

Andere antwoorden (1)

SLI is van Nvidia videokaarten, aangezien jij AMD videokaarten wilt aansluiten, is SLI niet aan de orde.

Je hebt een moederbord nodig dat Crossfire(X) ondersteunt, tegenwoordig doen bijna alle moederborden dit. Zoek een moederbord dat minimaal 2 PCI-E x16 slots heeft en crossfire ondersteunt. Dit staat meestal in de specificaties van het moederbord. Verder ondersteunen de meeste moederborden wel 16GB aan geheugen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is de M5A78L hier geschikt voor? (en crossfire? is dat per se 4? of kan ook gewoon 2?)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crossfire (1150) http://tweakers.net/categorie/47/moederborden/producten/#filter:TctBCsIwFATQu8w6QpJWrTlAoQtXXYqLkH7kS7AhKS5acnd_EcTVMI-ZDXOeKPdMcYJDyvwsUF8c57yI-RJ-kigMsjsYheQfNPJKcEZrtT8DXfkFJ6XIrue4UC5wG5qz3uPtI9wNp66zuFcFYy_HP7dNa8Rr_QA CF kan 1 tot 4 keer SLI http://tweakers.net/categorie/47/moederborden/producten/#filter:TctBCsIwFATQu8w6QpJWrf8AhS5cdSkuQvqRL8GGpLhoyd1NEcTVMI-ZDXOaOPXCYQIhJnlmqC-Oc1qquex_EtkPdXcwCtE9eJSVQUZrtT89X-UFqiXXXS9h4ZRBG5qz3uPtAuiGU9dZ3IuCsZfjn9um1dVL-QA Maar heb jij niet nodig met AMD(wel handig mocht je ooit over gaan op Nvidia, maar dan heb je dus deze nodig.: SLI+CF http://tweakers.net/categorie/47/moederborden/producten/#filter:PY3LCsMgFET_ZdYW1PSR-gGBLLrKsmQheikWSURDFw3-e6-UdjXM4QyzY82e8hAoehikHJ4F4gunNW_MbHF_ksiN7B2UQLIPmsKbYJSUoi0d3cICw6WwN4S4US4wO7qLbPGyEeaOc99rzFVA6eupcbv4xhVm8XN0d1R8yiFZrfUD Nog niet de helft van alle 1150 mobo's ondersteunt CF. Nog geen vijfde van alle ondersteunt SLI. Als hij SLI ondersteunt ondersteunt hij ook bijna altijd CF.