Als mijn moederboard pentium 4 ondersteunt, kan ik mijn oude pentium 4 vervangen door een dualcore of quadcore processor?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb nu een p4 3.0 ghz en wil mijn pc versnellen. Naast exrra geheugen wil ik dus de processor vernieuwen. Ik vraag me alleen af of dat wel kan. Het moederbord ondersteunt alleen pentium 4. Ik vraag me af of er dus ook p4 dual/quadcore processors bestaan.

Toegevoegd na 1 uur:
Probleem in dit geval is dat het een mediacentre pc betreft met een aangepast moederbord. Een upgrade is dus in dit geval bijna niet te doen/te kostbaar. Het gaat mij dan ook echt om de vraag of een dual/quad core processor past in een moederbord wat pentium 4 ondersteunt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je moederbord nog een p4 ondersteunt en je wil wat gaan vervangen kan je beter gelijk je hele moederbord vervangen. Als je een 775 socket moederbord hebt zou je je p4 kunnen vervangen door een C2D/C2Q dat zijn dus dual/quadcores of zelfs een Pentium Dualcore. Echter zijn dat al weer processoren die een generatie of 3 oud zijn. Niet echt een slimme investering dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_775
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je reactie. Probleem in dit geval is dat het een mediacentre pc betreft met een aangepast moederbord. Een upgrade is dus in dit geval bijna niet te doen/te kostbaar. Het gaat mij dan ook echt om de vraag of een dual/quad core processor past in een moederbord wat pentium 4 ondersteunt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mits de processor de juiste socket ondersteunt zal deze hoogstwaarschijnlijk wel werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar de kans is dus groot dat he geen socket 775 is. Weet je welk moederbord je gebruikt marco? Overigens is het geen aangepast moederbord, maar een kleiner formfactor moederbord, microATX bijvoorbeeld die heb je nu weer met de nieuwere sockets. Dus zo'n moederbord vervangen kan ook gewoon weer. http://tweakers.net/categorie/47/moederborden/producten/#filter:TYsxDsMgEAT_sjUFYBswD3CXymWUAuFTRIRiCywXsfh7zkqT5lY7O3diLQuVKVFe4LGV9KoQPzivZWcWamSyhSfN6UPwSkpxiZFu6Q3PpW4Up5R3KhX-RGflFUfI8HcY5zT_991oOAatBzyagDLdn6TsyKNyjq_tpWGltS8

Het beste antwoord

Nee, als je moederbord pentium 4 ondersteunt dan geen andere cpu's. En waar vind je nou nog zo'n ding?

Bovendien betwijfel ik of het een sterk verschil in prestaties zal geven. Of zet je die pc zo vaak aan het rekenen?

Overweeg eens of een geheugenuitbreiding en een ssd geen interessantere upgrade-alternatieven zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Incidenteel krijgt de cpu het wel eens zwaarder te verduren dus de zoektocht naar een p4 3.6ghz begint. Kost niets en wie weet. Geheugen ga ik zowieso doen. Dank je wel.