Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou dit CPU koeler-concept werken?

Stel ik heb een intel CPU koeler (op mijn mobo) met ventilator en ik stop dit niet in een kast. Krijg ik door een plaatje met rond gat (ter grote van de ventilator) te plaatsen een betere luchtstroom rond het moederbord?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
694
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
CPU moet gekoeld worden.
Niet moederbord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het moederbord moet ook gekoeld worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry voor de vele plaatjes, er ging iets fout met uploaden. Als een moderator de overbodige wilt verwijderen dan graag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar niet door de CPU Koeler.
Warmte in computer kast moet wel onder controle gehouden worden (door warmte afgifte van componenten op moederbord en welke de CPU koeler wegblaast).
Luchtverplaatsing (aangedreven door CPU ventelator) door koelelementen op CPU zal de zorgen dat CPU zijn warmte kwijt kan.
Alles wat deze luchtverplaatsing in de weg staat (plaatje met rond gat of ander ventelator) werkt in nadeel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ventilator in kwestie 'zuigt' lucht naar de cpu om vervolgens af te buigen naar buiten. Als de opgewarmde lucht niet weg kan en dus gaat circuleren word het alleen maar warmer. Als ik nu door het plaatje invoer en uitvoer gescheiden houd is dit toch alleen maar gunstig...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe eerder die warme lucht weg kan hoe beter.
Nu zal het warme lucht onder die plaat langer blijven hangen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het lijkt mij erg sterk dat dit concept werkt. Een normale computerkast werkt met onder en overdruk, hier creëer je geen druk mee en dus geen airflow. Deze methode zal dus ook niet echt werken om extra airflow over je moederbord te krijgen.

Ik denk dat je beter gewoon een computerkast kan kopen of eventueel een benchtable met extra fans erop.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De cpu fan creerd een bovendruk onder het plaatje. Er gaat dus lucht onder vandaan lopen. Zo creëer je een mini-airflow rond CPU en Mobo...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding