Kan mijn Laptop normaal draaien als ik 2gb ram van de 4gb eruit haal?

Waarom ik dit wil doen is omdat ik een nieuwe laptop aanschaf waar al 8gb op staat en er een lege slot beschikbaar is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet doen! De kans dat je iets merkt van 8GB>10GB is ontzettend klein(ik zeg zelfs 0 bij normaal gebruik). De kans dat je iets merkt van 4GB>2GB is vele malen groter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dan explodeert deze! :) *Zucht: Waarom toch altijd net wat extra geheugen plaatsen in een machine met overvloed aan geheugen.. De kans dat je hiermee alleen maar gezeik mee krijg is vele malen groter dan dat je er ook maar iets positiefs van merk.. voorbeelden: 1: kans dat je nu SoDimm DDR3 hebt en je oude SoDimm DDR2.. je het toch probeerd en je hele memslot om zeep helpt.. geen garantie.. paar honderd euro kwijt bij de officiele reparateur 2: Je 2GB is een langzamere versie dan de huidige 8GB. Nu gaat de 8GB langzamer werken omdat de 2GB niet sneller kan (een stoptreinwagon tussen de intercitywagons hangen) 3: De 2GB is defect. Het scherm gloeit rood wanneer je een memtest draait. Omdat deze 2GB bijna niet word geraadpleegt met die dikke 8GB erin merk je het niet direct. Conclusie: goh mijn laptop geeft 1 a 2 x per week een bsod (flikkert uit) .. en na vele uren / herinstallaties en 1x retour voor garantie komen we erachter dat het die verrotte 2GB geheugen is... Conclusie.. laat die 2gb lekker in het oude bakje en geniet van youtube filmpjes op 8GB..! ;)

Antwoorden (3)

Ja hoor, die 2 Gb kan je er uit halen, maar de computer zal wel een stuk langzamer worden.
Alleen weet ik niet of het gaat werken om bij die andere laptop er bij te zetten. Veel computers willen een symmetrische hoeveelheid geheugen hebben per slot. Dus als je dan 8 + 2 doet, wil dat niet altijd goed gaan. Modules gaan overigens niet stuk dus je kan het gewoon proberen of het werkt.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Speelt het aantal MHz en de fabrikant van de ram ook erg mee?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en in principe moet je met geheugen altijd met gelijke paartjes werken dus 2x 4 gb of 2x8 gb san werkt het beter dus die 2 gb extra levert weinig winst op 8gb intern zou ook genoeg moeten zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja Mhz telt ook mee in de negatieve vorm. Als in je nieuwe laptop sneller geheugen zit dan je oude gaat alles langzamer lopen als je langzaam bij snel geheugen stopt.
Thecis
10 jaar geleden
Helemaal gelijk. Kloksnelheid (MHz) telt mee en de langzaamste, daarop draaien alle modules, ook al kunnen de andere een hogere snelheid aan. Afhankelijk van wat je wil doen, is 8Gb inderdaad wel genoeg. Wil je end high-end gaming doen, is 16 Gb mooi meegenomen (maar dit is niet alles, snelheid van de videokaart, processor, bussnelheid (zowel video als processor), snelheid HDD (liever SDD) zijn ook dan zeker van belang.
Met videorendering is intern geheugen naast videokaartgeheugen erg prettig. Maar voor de meeste toepassingen is 8 Gb over het algemeen (op dit moment) genoeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jup MHz telt idd mee.. (zie mijn antwoord over een stoptreinwagon tussen de intercitywagons ;) Voorbeeld:" 8GB @ 1600MHz = 8GB @ 1600MHz
8GB @ 1600MHz + 2GB @ 1330MHz = 10GB @ 1333MHz Dus alles onder de 8GB aan werkgeheugen gebruik is de 8GB @1600MHz sneller als de 10GB @1333MHz De vraag is: merk je veel van de MHz?! Sommige zeggen van.. ik persoonlijk niks. De volgende stap is de latency/timing. Dit is hetzelfde verhaal als de MHz.. alleen wil je dit juist zo laag mogelijk hebben.
Thecis
10 jaar geleden
Je zal er maar weinig van merken als je de gewone dingen doet zoals internetten, youtube kijken, facebook, mailen, verslagje maken. Dan maakt die kloksnelheid niet meer uit (allebei snel zat). Pas met gamen en (bijv) videoediting ga je verschillen merken.
Dat is mogelijk.
alleen als je nu 4gb ram hebt heb je waarschijnlijk 64bit op je computer, dit gaat vanaf 4gb, dus 2gb gaat niet zo goed werken op 64bit
Ik raad je dus aan om er 32 bit op te installeren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, Bedankt
Ja. Als er 4 GB RAM op je oude zat, is dat misschien zelfs nog een 32-bits laptop die nooit meer dan 4 GB RAM (of in combinatie met een moederbord netto slechts zo'n 3 GB) kan adresseren = gebruiken. Maar dan werkt je oude laptop wellicht ook met Windows Vista of Windows 7 en je nieuwe met Windows 8.

Op je laptop zal dan ook geen zware grafische kaart zitten, dus die 2 GB RAM is dan ook meestal voldoende voor oude applicaties. Laptops verouderen immers NIET, maar ze vertragen alleen door Microsoft die updates doet van zijn Windows versie en Office-programma's die nieuwe instructies gebruiken van de nieuwe processoren I5, I7,... waardoor een oude PC met een oudere processor deze nieuwe instructies moet omzetten in een lange reeks van 'oude' instructies waardoor hij heel traag lijkt te worden. Een andere vertraging is bijv. de nieuwe PDF-reader die altijd internet 'aantikt' waardoor een slechte internetverbinding of switch naar die applicatie in achtergrond je pc 'vermoordt'. Linux heeft dit probleem veel minder.

Als je echter je oude laptop met 2GB RAM veel sneller wil maken dan met je 4 GB RAM, stop er dan een SSD in, zeker als je Windows 7 erop hebt, met trim-support. De traagheid is immers vooral de toegang naar de harde schijf. Dat je laptop dan plots met 2 GB en een SSD van 128 GB als een Samsung Pro bijv. plots in 10 seconden start, zal je de vraag doen stellen waarom je een nieuwe kocht met 8 GB RAM + 2 GB uit je oude laptop.

Ook de opmerking hieronder is terecht: De kans dat je je 2 GB uit je oude naast die 8 GB kunt stoppen is heel gering geworden. Vroeger waren geheugenchips erg flexible qua timing (DDR type + accesstijden), nu gaan ze dikwijls paralleller gaan checken en is er kans dat je nieuwe laptop die oude chips niet aanvaardt, of enkel alleen; zeker in het 64-bit versus 32-bit verhaal).

Succes, maar vooral harde schijven zijn dus gigantisch traag in elke computer. SSD's overbruggen dat eindelijk en maken een computer op zijn geheel 'normaler'. Wij vervangen dus geen PC's, maar stoppen er vooral SSD's, en moeten XP alleen vervangen door Windows 7 omwille van security redenen (eis van KBC nu recent om te kunnen elektroniche bankieren) en het feit dat de SSD pas tot zijn/haar recht komt onder Windows 7 (of hoger).