Waarom maakt mijn laptop een fluitend geluid?

Mijn laptop maakt sinds kort een fluitend/sissend geluidje (het is in ieder geval een hoog geluid en niet bepaald prettig voor je oren). Dit is niet continue zo, maar slechts op bepaalde momenten. Ik heb een Toshiba C850-16Q, en het geluid komt naar mijn idee uit de zijkant (de zwarte streepjes zie foto). Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en of het gevaarlijk is? ;-) B.v.d.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
10.4K

Het beste antwoord

Dat is de ventilator, die zorgt voor koeling van de processor. Deze is nu vervuild en gaar daardoor lawaai naken. Dat moet dan schoon gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is de ventilator. Die gaat af en toe hard aan, als bijvoorbeeld de processor zwaar belast wordt. Als je "zware" programma's draait, wordt de processor flink warm. De ventilator gaat dan harder draaien om de boel weer te koelen.

Het gebeurt wel eens dat er een proces op de achtergrond draait, dat een groot deel van je processorkracht (cpu) gebruikt. Zonder dat je het weet kan je computer dus toch druk bezig zijn.

Als je op CTRL-SHIFT-ESC drukt, kun je op het tabblad Processen zien welk proces verantwoordelijk is voor het hoge cpu-gebruik.
bamibal