Hoe kan je je gecrashte harde schijf leeghalen?

Mijn harde schijf is gecrasht en heb hem vervangen. Hoe kan ik mijn oude schijf nu nog proberen uit te lezen en er nog wat van te redden? Is hier een speciaal apparaat/kabeltje voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
3.5K

Het beste antwoord

Je kan hiervoor een SATA+IDE naar usb converter voor gebruiken, te koop bij Conrad vanaf ongeveer 20 euro. Hiermee kan je een interne harde schijf los op je bureau liggend aansluiten op een computer. Een andere mogelijkheid is een HD dockingstation; te koop bij Conrad vanaf 30 euro.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Paar jaar terug heb ik ook meegemaakt. Hey ligt eraan hoe erg je schijf beschadigd is. Bij mij was gelukkig niet zo erg dus heb wel meeste bestanden terug. Het is wel heel duur maar aan de andere kant wel waard. Google maar een paar sites en kies wat voor jouw de beste is. Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha, maar aan de zijkant van de harde schijf zit gewoon een aansluiting, is daar geen kabeltje voor wat daaraan past. Net als hoe hij vast zit in de computer.
Dat hangt ervan af wat met "gecrashd" bedoeld wordt.

Wordt de schijf nog wel in de BIOS herkend, dan is het terughalen van de persoonlijke bestanden meestal nog wel mogelijk.
En de kosten zullen dan wel meevallen.

Als de schijf niet in de BIOS wordt weergegeven, dan is er een fysiek probleem.
Redding van de data is dan misschien via een kostbare "cleanroom reparatie" mogelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zonder ervaring met data recovery lopen eigen pogingen vaak uit op het permanente verlies van bestanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dit ooit gedaan op de volgende manier. Het kost niets maar is wel even puzzelen:

Download op een andere computer Ubuntu. Dat is een Linux besturingssysteem. Brand van het Iso-bestand een CD.
Verander in je bios van je kapotte computer dat hij opstart vanaf een CD.
Doe de Ubuntu CD in je computer en start hem op.

Ubuntu kan vanaf de CD draaien (is eigenlijk op proef) en niet vanaf je harde schijf. Je kunt nu bij al je Windows bestanden en backups maken.
Ook bij beschadigd geheugen werkt dit vaak nog, omdat Linux met veel minder geheugen toekan dan Windows.

Succes!