Mijn computer start erg traag op, maar werkt daarna wel heel soepel. Wat kan deze trage opstart veroorzaken?

Ik heb pas Windows 7 weer vers geinstalleerd, alleen nu na een paar dagen start de computer extreem langzaam op, daar doet ie wel 2 a 3 minuten over. Na het opstarten is de computer wel smooth en snappy en werkt deze lekker vlot.

Specificaties van de pc:
Packard Bell moederbord
Intel Core i3 530 2.93Ghz
4GB Ddr3 RAM
Sapphire HD6570 2gb Ddr3 videokaart
7200rpm Seagate Momentus

De pc is nog een goede pc, wat kan er voor zorgen dat ie zo langzaam opstart?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Misschien te veel programma's die mee moeten opstarten.
Je kan dit nakijken op deze manier: Start ==> "msconfig" intypen ==> tabblad "opstarten" .. Daar vind je alles dat mee opstart, controleer wel alles dat je aflegt door de benaming eens in te geven in Google bvb.
Je kan hetzelfde doen bij tabblad "services" (makkelijk is om het vinkje aan te leggen bij "verberg Microsoft-services")

Het zou ook misschien kunnen dat uw harde schijf begint defect te raken. Je kan dit testen door bvb Hirens BootCD te downloaden (http://www.hirensbootcd.org/download/), de CD te branden met bvb imgburn http://www.imgburn.com/index.php?act=Download en dan van die CD op te starten en dan bvb de tool HDAT2 te laten lopen op de systeemschijf.
Opstarten van de CD doe je door de bootvolgorde te veranderen in de BIOS, dit kan bij elk moederbord verschillend zijn. Je kan deze link eens raadplegen hoe je dat moet doen: http://www.windowscorner.nl/windows/workshops/boot_sequense_wijzigen.php

Toegevoegd na 2 minuten:
Is het echt ELKE keer btw? Mocht dat niet zo zijn dan kan het zijn dat hij mss pas geïnstalleerde updates configureert in de achtergrond. Dan gaat het vanzelf wel weer over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok. Dan kan je mss eens controleren of de schijf niet defect begint te raken. Als de computer moeite heeft om systeembestanden te lezen die nodig zijn bij de opstart, kan het zijn dat hij enkel traag is bij het opstarten maar daarna niet meer dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan wordt het een beetje zoekwerk.. miss zijn het drivers die conflicteren, alle nieuwste gedownload van Packard Bell? Is het nog vòòr dat Windows laadt dat hij traagjes voort doet of ook al bij het windows logo? Zit er toevallig geen CD in de lezer, dat vertraagt de boel soms ook enorm. Ook alle randapparaten eens losmaken bij het opstarten. Wat je mss ook kan proberen is stomweg checkdisk uit te voeren,, eigenlijk zou het niet moeten op een verse installatie, maar dan zou hij in feite langs de andere kant ook niet mogen traag opstarten he. Dit doe je zo: rechts-klik op de systeemschijf in verkenner ==> eigenschappen ==> extra ==> nu controleren ==> ja voor uit te voeren bij volgende opstart ==> herstarten. Dit kan echt heel lang duren en je kan de resultaten daarvan terugvinden in het logboek. Dit lost soms de stomste problemen op.. Je kan maar proberen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan ook misschien proberen om eens systeemherstel te doen naar een punt dat hij nog niet traag opstartte..