Waarom zit er een "Caps Lock"-toets op het toetsenbord, als je gewoon met "Shift" hoofdletters kunt maken?

Dit is een serieuze vraag!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Caps Lock knop is voor velen een gehate toets. Er is zelfs een anti caps lock site op het internet.

Het beste antwoord

Ik kan me zomaar voorstellen dat dit het goede antwoord is:
Dit is een relict uit de tijd dat we nog ouderwetse typmachines hadden. Daar moest je echt behoorlijk kracht zetten om een hoofdletter te kunnen typen en kreeg je dus een lamme pink als je de hoofdlettertoets de hele tijd ingedrukt moest houden. Het hele lettermechanisme van de typmachine werd nl. een stukje naar boven verzet om de hamertjes met de hoofdletter op de rol te laten komen. Vandaar de 'hoofdlettervastzettoets' waarmee je de hoofdletterstand van het mechanisme vergrendelde.

Toen we zijn gaan typen op computers, zijn de klavieren van de typmachine gewoon overgenomen, met enkele kleine aanpassingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat bij sommige dingen die je moet doen, het handig is om de hele tijd in hoofdletters te kunnen typen. Denk aan programmeren, stukken opmaken met een bijzondere layout en dergelijke. De hele tijd de shifttoets ingedrukt houden is dan ook niet alles ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad! Dan kan het wel handig zijn. Vroeger wist ik niet dat je met Shift hoofdleters kon maken, dus gebruikte ik de Caps Lock!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 inderdaad.
omdat je shift ingedrukt moet houden. Capslock hoef je maar een keer in te drukken, en dan blijft het op hoofdletters staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DAT IS MAKKELIJKER ALS JE EEN HEEL STUK TEKST IN HOOFDLETTERS WILT INKLOPPEN :-)