Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb in mijn pc een hdd van 1tb en een ssd van 250 gb. Ik wil graag de ssd instellen als opstartschijf. Hoe doe je dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Hier moet je dan je Windows op installeren.
Dan zal je computer hier vanaf opstarten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op je ssd win installeren en dan in de bootsector opgeven dat hij van de ssd moet opstarten. Vergeet je dit te doen dan zal hij niet van je ssd opstarten. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om vanaf een extern medium te kunnen opstarten (booten) moet je in het BIOS van de PC/ Laptop de Bootsequence veranderen.
In de bootsequence staan alle mogelijke opstartdevices vermeld die door het BIOS ondersteund worden.

Normaal staat de opstartvolgorde als volgt: 1. HDD0 2. HDD1 (indien aanwezig) enz. 3. DVD/CDROM 4. USB (5. floppydisk, (verouderd))

Aangezien de SSD een USB device is moet je dus de 1. veranderen naar USB.

Het lijstje komt er dan zo uit te zien: 1. USB 2. HDD0 3. HDD1 (indien aanwezig)
4. DVD/CDROM ... enz.

Als je dat zo gewijzigd hebt en opgeslagen dan zal de PC bij opstarten eerst zoeken naar een geldige USB device met een geldige mbr.
Als dat je SSD is MET Windows daarop geinstalleerd dan start de PC dáár vanaf op.

Is die niet aanwezig dan zal de PC doorgaan naar HDD0, de eerste HDD in de PC en daar vanaf opstarten. Zorg er dus wel voor dat ook je HDD een geldige Windows installatie blijft houden anders heb je een probleem als je SSD het begeeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de hdd inbouwt (er zijn goedkope kits in de handel) kun je windows op de hdd installeren en van daar uit opstarten. Dit gaat automatisch.
Ik heb het enkele weken geleden zelf gedaan. Op deze hdd staat Windows en alle programma's, inclusief spellen. Mijn PC heeft nu ongeveer 30 seconden nodig om op te starten. Alle programma's zijn nu bijna ogenblikkelijk opgestart. Ik heb er Windows 8 op geïnstalleerd en kan hiermee goed wisselen tussen de verschillende onderdelen.
Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding