Processors komen uit een "wafer", dit is een plaat waar de processoren als het ware uit gesneden worden. Processoren die uit een stuk gemaakt worden wat dichter bij het midden ligt, zijn over het algemeen effectiever dan de processoren die verder van het midden liggen.

Omdat servers vaak gebruik maken van meerdere processoren, is het belangrijk dat deze zuinig zijn en Xeon processoren komen over het algemeen uit het midden van de wafer. Zoals hierboven uitgelegd zijn deze effectiever en dus hebben zij minder energie nodig om te werken en dus is dat voordelig voor grote serverruimtes. De eigenaar betaalt dan minder energiekosten.

Verder werken processoren met een bepaalde "instructieset" en een Xeon-processor heeft vaak een net iets andere instructieset, zodat deze de berekeningen waar hij voor bedoeld is effectiever kan berekenen. De instructieset zorgt er ook voor dat je meerdere processoren op één moederbord kunt plaatsen, wat over het algemeen bij consumentenmoederborden niet mogelijk is (uitzonderingen daargelaten). Op een servermoederbord kun je dus meerdere processoren plaatsen, maar dit moeten dan wel (een bepaald type) Xeons zijn.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Als het niet duidelijk is, wil ik nog wel wat meer uitleg geven.