Wat is de gemiddelde levensduur van mijn (nieuwe) Intel Pentium cpu G2020 ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
3.1K

Het beste antwoord

Er is geen levensduur standaard te bepalen.

Het hangt van zoveel factoren af

1. is hij overclocked
2. hoe zwaar wordt hij belast en hoelang wordt zwaar belast
3. hoeveel uur draait hij per dag
4. etc etc etc

Maar zelf als je al die gegevens hebt zegt nog niks, meestal houdt een processor het langer uit dan het moederbord waar hij op zit.

Als een processor kapot gaat is meestal gevolg van het kapot gaan van de koeling of het moederbord. Er zijn nog steeds 8086 processoren die nog steeds draaien. en die machines hebben jaren lang 24 x 7 gedraaid .

Kortom er is geen zinig woord over te zeggen.

Maar hou als stel regel aan, als je koeling in orde is en je processor niet regelmatig van je moederbord haalt, kan een processor tien tallen jaren meegaan.

Kwa praktische levensduur, zal na een jaar 5 tot 8 de processor niet meer geschikt zijn op meest recente programma's te draaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze vraag is wat lastig te beantwoorden, want een CPU gaat over het algemeen gewoon niet uit zichzelf stuk. CPU's gaan meestal kapot door externe invloeden, bijvoorbeeld kortsluiting in de socket of in de voeding.

Als er niks geks mee gebeurt is de levensverwachting van een processor toch wel makkelijk een jaar of 15-20. Tegen de tijd dat de CPU daadwerkelijk kapot gaat, is hij toch al niet echt meer bruikbaar door de zwaardere software die in de tussentijd ontwikkeld wordt.