Wat is een geschikte server voor thuisgebruik?

Ik zou graag een server hebben voor thuis. Ik wil hier voornamelijk bestanden op opslaan e.d. Ik vraag me af wat voor soort of welke server voor mij geschikt is. Ik wil er niet al te veel geld aan uit geven (rond de 100€). Ook vindt ik het belangrijk dat hij energiezuinig is omdat hij 24/7 aan staat. En ten slotte is mijn vraag als ik dan ook software op deze server kan zetten.

Welke server is dan geschikt voor mij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de meeste nieuwe routers kan je ook een USB schijf aan hangen en als NAS gebruiken.
Anders kan je zelfs bij de kringloop een oude PC krijgen. Maar hou rekening met de stroomverbruik als je een PC 24x7 aan laat staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom wil ik juist een server die energiezuinig is. Maar hoofdzakelijk was mijn vraag welke server dan geschikt is voor mij uitgaande bovenstaande 'eisen'. Dus een merk en een type. Maar evengoed bedankt voor de snelle reactie.

Het beste antwoord

€100 is wel erg weinig. Dan is een 2dehands-pc een optie. Of zelfbouw, want als je wil dat ie zuinig is, dan kan je een zuinig onboardsysteempje (uiterst traag, maar meer dan snel genoeg voor een server zoals jij hem voorstelt en erg zuinig) kiezen. Dat in een kleine behuizing stoppen met harddisks met een zo groot mogelijke opslagcapaciteit (hoe meer opslagcapaciteit op 1 harddisk, hoe minder je ervan nodig hebt en dus hoe zuiniger).

Dan alleen nog een geschikt besturingssysteem en dan ligt een linuxdistributie voor de hand. Nu zijn niet alle serverversies handig om mee te werken en er zijn alternatieven rot, maar het meest gebruiksvriendelijke zal waarschijnlijk amahi zijn.

Te installeren op fedora en ubuntu.

Voordeel van fedora: wordt al langer ondersteund door amahi, dus meer howto's zijn op fedora gebaseerd.
Voordeel van ubuntu: wordt (zeker door beginners) meer gebruikt, dus qua basisgebruik zul je daar dan weer meer howto's over terugvinden. En dan is ook je andere wens ingevuld. Alhoewel fedora zichzelf ook uitwijst en erg stabiel draait.

Installeer amahi dan ook gerust op de desktopversie, ook al meldt de website dat dit niet wordt ondersteunt, het draait in praktijk meer dan prima!

Andere voordelen van amahi: te bedienen vanuit de browser ipv via een cli. Diverse apps (maar ook hier heb je de keuze om het basissysteem zelf te gebruiken).

Beter dan een NAS? Zeer zeker wel! Die NAS zal op lange termijn namelijk een veel hoger kostenplaatje met zich meebrengen dan een 'echt' servertje dat je zelf onderhoudt en waar je het nodige aan kan puzzelen wanneer dit ooit nodig is. In die zin dat aan een NAS bitter weinig gepuzzeld kan worden en ooit een volledig nieuwe, veel duurdere NAS zal moeten worden aangeschaft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, maar zou iemand me nu eens naar een daadwerkelijk product kunnen doorverwijzen? Ik zit nog niet zo lang in de servers en van het bovenstaande kan ik me dus nog niks voorstellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een gewone (zuinige) pc volstaat. Alleen met behoorlijk wat opslagruimte als je het als opslagserver wil gaan gebruiken. Al de rest is softwarematig (en beter) te regelen. En qua pc ga ik geen daadwerkelijk product voorstellen omdat ik voorstander ben van zelfbouwpc's. Dus, zoek een kleine behuizing, een minimoederbordje met onboard cpu (lekker zuinig), wat ramgeheugen en harddisks die gemaakt zijn voor 24/7 te draaien in een NAS/Server zoals de WD Red serie.

Andere antwoorden (3)

Merk en type zijn van geen belang.
Zoals gdanonym zegt: "bij de kringloop een oude PC krijgen. Maar hou rekening met de stroomverbruik als je een PC 24x7 aan laat staan."
Je eerste belang lijkt het stroomverbruik, maar:
1e Het stroomverbruik hangt vooral af van de kloksnelheid. Een oude PC van de kringloop is meestal "traag", en gebruikt dus weinig stroom.
2e De PC die je nodig hebt moet voldoende disk ruimte hebben voor de nodige bestanden. Films zijn megagebruikers, Plaatjes al véél minder, en gecomprimeerd nog minder. Tekstbestanden kosten verwaarloosbare diskruimte.
3e De stroom die je gebruikt krijg je teruggeleverd als warmte. Met de winter in aantocht is dit mooi meegenomen.
4e Ik heb hier een redelijk snelle PC, met een kloksnelheid van 3GHz. Die gebruikt 135 Watt. Dat is ongeveer 3 kWh per dag, à 25 cent per kWh is dat 75 cent per dag.
10 jaar geleden
Als je onder Linux wilt werken is de Rapsberry pi wel wat voor je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een server voor thuis gebruik zijn een paar eisen wel van belang
1) moet hij alijd aan staan want stroomverbruik en ventilator lawaai zijn zaken die je wil beperken
2) kun je hem goed delen en beveiligen dan is een keuze voor een externe harddisk
of PC met simpel xp of linux er op al te doen
3) netwerk wifi of bedraad ?
4) is een backup nodig want alles op een disk opslaan is niet aan te raden
en dan kun je goedkoop al op marktplaats el terecht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
linux dus, niet xp, de ondersteuning daarvan stopt volgend jaar namelijk en ik vermoed dat de vraagsteller zijn server wat langer wil kunnen gebruiken. En wifi voor een server? Dat zal niet vooruit te branden zijn. En geen backup op disk? Waarop dan wel?