hoe kun je oude platenspeler zo ombouwen dat je muziek op pc kunt zetten?

Toegevoegd na 54 minuten:
uit de eerste drie antwoorden leid ik af dat het aanschaffen van een speciale speler niet nodig is, ook als je geen oude versterker meer hebt staan... goed begrepen?

Toegevoegd na 3 uur:
voorlopig ben het het meest blij met het antwoord van koosknip. alleen moet ie nog even uitleggen hoe je de gevoeligheid van een geluidskaart kunt bepalen....

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
10.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hangt van je 'oude platenspeler' af. (ingebouwd RIAA voorversterker?)
Zie antwoord 3.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je handig genoeg bent om de juiste verbindingskabels te vinden dan heb je geen speciale USB-platenspeler nodig...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gevoeligheid is te bepalen door proberen, als het geluid te zacht blijkt te zijn bij opname dan zul je een aparte (voor-)versterker moeten gebruiken.
In Audacity kun je de opnamesterkte bekijken en regelen met VU-meters en schuifregelaar voor de ingang.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Vanaf zaterdag 21-09 bij aldi ;-)
http://www.aldi.nl/aldi_usb_platenspeler_48_5_634_6320.html Scheelt misschien een hoop gedoe.

Het beste antwoord

Als je de pick-up aansluit via een (RIAA-) voorversterker op de audioingang van de geluidskaart van de pc dan kun je de platen opnemen.
Als je nog een versterker hebt staan met phono ingang dan kun je die als voorversterker gebruiken, de pc sluit je dan aan op tape-out.
Een handig programma om de muziek te knippen en om te zetten naar MP3 is Audacity, gratis downloaden.

Toegevoegd na 1 uur:
Het Audacity programma bevat zelfs een eigen RIAA-correctie, als de ingang van jouw geluidskaart voldoende gevoelig is voor het element van de pick-up dan kun je proberen rechtstreeks aan te sluiten. Als je daarna de opname bewerkt met de RIAA equalizer dan is de klank zoals de opname bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies +
http://www.fransvaneeckhout.be/bijleren/elektronica_riaa_correctie.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wouw! gaat dat niet ten kosten van de geluidskwaliteit? of verbetert dat de kwaliteit van de opnamen juist?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verbetert de kwaliteit van de weergave. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een grammofoonplaat werd altijd opgenomen via een RIAA opname correctiefilter, hierbij werden hoge tonen versterkt en lage tonen verzwakt.
Dit moet bij weergave weer recht getrokken worden door een RIAA afspeel correctie.
De correctie was nodig om ruis te verminderen omdat het afspeel filter de hoge tonen juist verzwakte terwijl de zacht opgenomen lage tonen juist versterkt werden.
Het opnemen van zwakke lage tonen deed men om de slingering van de groef klein te houden zodat er meer groeven naast elkaar pasten en dus meer muziek op een plaat paste.

Andere antwoorden (3)

Je kan gewoon via de versterker van 2x tulp naar 1x 3,5 mm jack in de micrifooningang je platen op de PC zetten. In de Media Speler zit zelfs een "rip-optie".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey,

Je platenspeler ombouwen is lastig, de methoden om het te doen is als volgt:

Je kan je platenspeler aansluiten op een versterker (de 'phono' ingang) net zoals je normaal doet als je platen wilt beluisteren.
Daarbij dien je een uitgang van de versterker (tape out of een andere uitgang) aansluiten op de microfooningang van je computer. (met een tulp naar jack audio kabel, of een jack naar jack als je de koptelefoon uitgang van je versterker gebruikt).

Vanaf dan kun je met veel verschillende gratis software (computer programma's) je platen opnemen op je computer terwijl je ze afspeelt op de platenspeler.
Er is software te vinden die automatisch je opnames in verschillende tracks knipt en de ruis en klikken kan onderdrukken.

Zie de bron voor aansluiting met de versterker.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ombouwen hoeft niet. Je kunt via ebay en bij Pearl een usb phono converter kopen. Je kunt de platenspeler daar aansluiten en direct opnemen. Een programma werd al genoemd en vaak wordt er een programma bij de converter meegeleverd.