Een ergonomische toetsenbord is een invoerapparaat waarop je kunt typen waarbij je handen in een natuurlijke stand staat zodat je minder snel last krijgt van je handspieren als je lange tijd achter elkaar typt of andere teksten invoert.

Meestal gaat het om een toetsenbord die een gebogen vorm heeft ipv een plat wat 90% van de toetsen borden zijn. Maar het kan ook door middel van splitsen van het toetsenbord in twee delen waardoor de handstand van de beide handen in een wat natuurlijke stand komen te staan.

De meeste mensen kopen dit type toetsenbord aan nadat ze al last hebben van hun handen of als een werknemer deze klachten heeft. Maar het beste is om het vooraf te doen dit voorkomt klachten en de invoersnelheid en productiviteit gaat omhoog.

Achteraf is de winst minimaal om dat de schade aan de handen er al is en meestal niet mee te herstellen is.