Werkt een hybride harde schijf (SSHD) echt (bijna) zo snel als een SSD?

Als ik de fabrikanten mag geloven werken de SSHD's (bijna) evensnel als SSD. Terwijl de prijs aanzienlijk scheelt. De techniek achter SSHD ken ik (nl. dat er alsnog een SSD aanwezig is van bijv. 8 GB of meer en dat de data die benaderd wordt daar tijdelijk wordt opgeslagen en hoe hoger deze 'cache' des te sneller en duurder hij is).

Zijn er (bijv. op Youtube?) reviews of ergens testresultaten te zien die er op duiden dat een SSHD (bijna) evensnel is als SSD?

Want ik werk met videorendering (in videobewerkingsprogramma's) waarbij ik EN veel data heb EN dat die data telkens geschreven/gelezen moet worden en zo een SSHD zou perfect voor mij zijn als hij echt zo snel is.

Ter vergelijking: Een traditionele trage harde schijf (met 5400 RPM) leest/schrijft met 100 MB/s en de snellere (10.000 RPM) met ong. 200 MB/s.

Een goeie SSD (SATA600) doet dat op ong. 400 a 500 MB/s.

Dan is mijn vraag: Op hoeveel MB/s zit een SSHD gemiddeld?

Als hij op ong. 200 MB/s zit, is het overwegen niet waard (omdat een 10.000 RPM HDD evensnel is die goedkoper is) maar als hij op 400 MB/s zit is het wel het overwegen waard.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je pc/laptop start er veel sneller mee op en games laden veel sneller, maar met een gewone ssd gaat het nog sneller. Ik vind mijn hybrid ssd snel genoeg.

Antwoorden (1)

Nee, in ieder geval niet in jouw toepassing: bij videobewerking zullen je files (samen) vast groter zijn dan 8GB (in geval van ongecomprimeerde video). Stel dat je een file van 50GB weg gaat schrijven, dan zouden de eerste 8GB met 400MB/sec geschreven kunnen worden, maar op de achtergrond moet deze data ook weggeschreven worden naar de onderliggende harde schijf. Als de cache dan vol is, dan moet er steeds gewacht worden tot de data naar de harde schijf is geschreven zodat die ruimte weer in de cache vrijkomt, dus vanaf dat moment haal je alleen de snelheid die de harde schijf zelf kan halen.

Caches en buffers helpen alleen om *tijdelijke* verschillen in input en output snelheid op te vangen.
gvrox
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, zoiets dacht ik al. Want in mijn geval worden er tientallen GB's gelezen/geschreven. (Bestanden van 50 tot 100 GB zijn eerder regel dan uitzondering bij kwalitatief goed filmmateriaal). Daarnaast heb ik gehoord dat videobestanden gecomprimeerd zijn en SSD ze eerst moet 'uitpakken' dus dat het alsnog langer gaat duren. Hybride is volgens mij inderdaad meer geschikt voor pieken (aantal I/O) in de dataoverdracht (van/naar de harde schijf) denk maar aan het openen van applicaties of starten vd besturingssysteem. Dus in mijn geval ben ik het beste af met een HDD met 10.000 RPM? (Waarbij overdrachtssnelheden tot ong. 200 MB/s gehaald kunnen worden). Of bestaan er HDD's met grotere snelheden (die niet veel duurder zijn)?
gvrox
10 jaar geleden
Een SSD hoeft niks uit te pakken, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Vraag je ook af of je renderprogramma sneller dan 100MB/sec data kan genereren. Zo ja, dan zou je een SSD van 250 of 500GB kunnen nemen om aan je huidige project te werken, en als je ermee klaar bent verhuis je de files naar een HD van enkele terabyte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens ene bob50 wel als ik dit mag geloven: https://www.alternate.nl/Kingston/Kingston+SV300S37A-120G,_120GB_SSD/html/product/1044463/?tab=ratings Dat (een SSD van 250 GB of meer) is inderdaad het overwegen waard, gezien ze nu vanaf 150 euro verkrijgbaar zijn.
gvrox
10 jaar geleden
Die SSD weet echt niet of de data die geschreven wordt al dan niet gecomprimeerd is, dus ik denk dat die bob50 iets niet goed begrepen heeft. Misschien gaat het om het verschil tussen sequentiele reads en random reads.