Mijn externe harde schijf heeft ineens de letter F i.p.v. E - Wat moet ik doen?

Hij heeft ook een ander icoontje gekregen in de lijst van drives bij My Computer. Ik heb al geprobeerd om via Computer > Manage > Disk Management de letter aan te passen, maar E staat niet meer in het lijstje van beschikbare letters. Alsof die al in gebruik is dus. Dat ding doet al een tijdje gek, dus misschien gaat 'ie gewoon kapot. Dat zou ik dan wel graag op tijd weten zodat ik een back-up kan maken.

Toegevoegd na 1 uur:
Blijkbaar heet mijn CD drive nu E, waardoor mijn externe schijf blijkbaar naar F is verplaatst. Hoe kan dat nou weer gebeuren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
5.6K

Antwoorden (2)

Voor het gebruik maakt het op zich niet uit welke letter de externe schijf heeft. Al heeft die de letter Q.

Het is eigenlijk heel makkelijk, de drive letter veranderen. Een duidelijke en makkelijke uitleg staat in de link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In mijn geval maakt dat wel uit. Er staat dik 800gb aan data op, en daaronder zijn allerlei programma's die specifiek naar drive E zoeken als ik ze opstart. Aanpassen zal aardig wat tijd kosten dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op het moment dat je externe schijf altijd aangesloten is, en er programma bestanden opstaan, moet de stationsletter inderdaad niet veranderen. Meestal wordt een externe schijf daar niet voor gebruikt, vandaar dat ik aangaf dat het niet uitmaakt. Met de uitleg in de link zou het met alle gemak moeten lukken om de stationsletter te veranderen naad D of E bijvoorbeeld. Bij het opnieuw installeren van windows kan het zijn als er bv ook een cardreader is aangesloten, dat die meteen na de C komen. Indien mogelijk de cardreader tijdens installatie loskoppelen. En de externe schijf wel aansluiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom ik erop kom da een externe schijf als backup wordt gebruikt: zelf heb ik in mijn pc twee schijven zitten, daar staat alles op. En als backup van bestanden een externe schijf. Zekerheid voor alles.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik werk zowel thuis als op het werk met een laptop met ingebouwde kaartlezer. Die kaartjes heten altijd H, I en J dus die vormen verder geen probleem. Mijn externe schijf zit niet altijd aangesloten trouwens. Ik neem hem mee naar het werk en naar school als een soort grote USB stick.
Ik merk trouwens nu net dat mijn CD drive nu (E:) heet, en dat daarom mijn externe schijf naar F is verschoven. De CD drive kan natuurlijk nooit verwijderd zijn.. heel gek allemaal. Je link gaat overigens over de Nederlandstalige versie van Vista, ik werk met W7 en altijd in het Engels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs met Windows XP werkt de uitleg in de link ook. De cd/dvd kan je tijdelijk idd ook een andere letter geven, tot de externe schijf de goede letter heefd. Dan kan je de cd/dvd weer een aansluitende letter geven.
Geef je cd-rom speler in schijf beheer een de letter "Q", op dat moment zal de stations letter "E" als het goed is weer beschikbaar moeten komen.
Geef nu je externe harde schijf weer de letter "E" en je cd-rom speler de letter "D" of een andere vrije letter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het geprobeerd, maar zelfs als ik er Q van maak is daarna de letter E nog steeds niet beschikbaar. Ik heb ook gemerkt dat zodra ik Q koos, mijn CD drive en DVD brander van elkaar gescheiden werden. Dat is normaal maar 1 apparaatm maar nu nemen ze dus zowel D als E in beslag. Ik ga wel gewoon alle software aanpassen zodat ze naar F zoeken want dit is niet te doen.