Hoe kan ik de snelheid van mijn draadloze netwerk verhogen?

Ik heb een ADSL abonnement van Telfort en gebruik daarbij de ZyXEL P-2812HNU-F1 modem dat Telfort daarbij levert. Op dit modem heb ik een simpele NAS (Buffalo LinkStation Live 1 TB) aangesloten. De snelheid waarmee ik naar deze NAS kan lezen of schrijven ligt echter zelden hoger dan 4 MB per seconde en soms lager, zelfs als ik met een laptop dichtbij de router sta. Dit betekent soms zelfs dat het kijken van een Full HD film op m'n Xbox die drie meter van mijn router af staat niet soepel loopt en deze steeds opnieuw moet bufferen. Voor mijn gevoel moet er een hogere snelheid mogelijk zijn. De router ondersteunt de 802.11n Wireless standard en wat googlen leert me dat die als minimale snelheid 54 mbit (en een max van 600 mbit) heeft. Nog altijd ongeveer 2 MB per seconde meer dan wat ik eruit haal.
Mijn vraag is dus: kan ik deze snelheid verhogen of is dit gewoon een beperking van mijn router?

Wat ik zelf al geprobeerd heb:
- Kanaal veranderen in de router
- Dichterbij de NAS gaan staan
- Bedraad aansluiten van laptop op router om te kijken of het probleem aan de NAS ligt. Op die manier haal ik echter wel hogere snelheden van een kleine 10 MB per seconde. Niet spectaculair meer, maar wel net dat beetje extra dat ik zoek.
- Router op andere plaats neerzetten (hij staat gewoon op een tafeltje, niet achter gesloten deuren of iets dergelijks)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat wilde ik inderdaad ook uitsluiten, vandaar dat ik ook mijn laptop bedraad heb aangesloten op de router. Dan lukt het echter wel om met een kleine 10 MB zaken van de NAS af te halen; vandaar mijn aanname dat het in de Zyxel router/modem zit.

Het beste antwoord

54 Mbit is de maximaal haalbare snelheid van de 802.11g-standaard. 802.11n kan sneller. Voorwaarde is wel dat beide apparaten, dus zowel laptop of XBox, als router, deze standaard ondersteunen.
4MB per seconde is in de praktijk het maximum wat je haalt met 54Mbit, aangezien er ook nog wat overhead in de data zit. Als vuistregel kun je Mbit door 10 delen om de snelheid in MB te berekenen.

Verder moet je er rekening mee houden dat de bandbreedte gedeeld moet worden met alle draadloze apparaten in het netwerk.

Die 10 MB die je bedraad haalt, komt overeen met een 100Mbit-verbinding. De beste oplossing zou zijn om de XBox bedraad aan te sluiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
paulus811
10 jaar geleden
Goed antwoord en goed advies. Virtuele + (sorry,app versie)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet echt een antwoord op mijn vraag (in mijn vraag geef ik namelijk aan dat ik een 802.11n ondersteunende router heb die dus veel meer dan 4 MB aan moet kunnen), maar bedankt voor de moeite.