Is een reactietijd van 16ms te doen met computer gamen?

Het gaat om een 20" 1600x1200 monitor.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.7K

Antwoorden (3)

Voor First Person Shooter games wordt als standaard een framerate van 60 frames per seconde gehanteerd, wat precies de 16 msec is die je noemt. Framerate is het aantal "plaatjes" dat per seconde getoond wordt om een vloeiend bewegend beeld te krijgen. Wat je dus vraagt is of je zo snel kunt reageren dat je kunt anticiperen op het kleine verschil tussen twee opvolgende frames.

Ik heb op het web naar reactiesnelheid van mensen gezocht en van alles gevonden wat zo' n beetje wordt samengevat in de link. De reactiesnelheid van een mens is circa 0,2 seconden. Dus als mens ga je hier falen. Ik ben ervan overtuigd dat de apparatuur het wel trekt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je haalt fps en de reactietijd van het beeld door elkaar. Het heeft weinig met elkaar te maken. De reactietijd van het beeld gaat over de vertraging waarmee het beeld weergegeven wordt op het scherm. De fps gaat zoals je zelf zegt over het aantal beelden dat per seconde weergegeven wordt. Dit heeft alleen te maken met een soepelere ervaring kwa beeld. Niets met snelheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ricolav, als je een en een optelt krijg je twee. Stel dat een scherm 1000hz en lagloos is, en mensen ontzettend snel zouden kunnen reageren laten we zeggen 1ms dan zou een mens dus een frame later reageren dan het spel. Stel dat er dan een scherm zou komen dat 16ms inputlag heeft dan reageer je opeens 17 frames later. Wat mullog wil aantonen is dat de ontzettend trage reactie van mensen (200ms) je met een 60hz scherm toch al 12,5 frames verder bent en die paar ms van de lag die het scherm toevoegt dan nog weinig relevant is. Daar wordt het maar 13,5 frames van. Hij haalt dingen dus niet door elkaar. Je kan die twee dingen heel mooi in een verhaal linken. Wat denk je (naast het vervelende schokkerige beeld) dat er gebeurt als je met 1 fps gaat spelen dan zit je ook te wachten op informatie van je vijanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oftewel de snelheid van het opeenvolgende beeld is te laag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het aantal fps is de uitkomst van de prestaties van de videokaart. Het gaat in deze niet om het soepele verloop van het beeld. De reactietijd van een mens is irrelevant in deze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord wat mullog geeft gaat over totale inputlag van een scherm (niet over responsetijd). Door dat jij dit zegt:"De reactietijd van het beeld gaat over de vertraging waarmee het beeld weergegeven wordt op het scherm." , heb je het naar mijn idee ook over inputlag, en reageer ik er dus ook zo op. (in de reacties geef ik al aan dat reactietijd en inputlag door elkaar gehaald worden). Als je een goede reactie had willen geven was dat dus: "je haalt responsetijd en inputlag door elkaar." Nu lijkt het of je zegt dat inputlag niks met fps te maken heeft, wat het wel heeft. 60fps (wat een videokaart doet is irrelevant boven de 60fps) zorgt er namelijk voor dat je steeds 16ms lag hebt tussen twee beelden. Een 120hz scherm zou nog maar voor 8ms lag tussen twee beelden zorgen. De reactietijd van een mens is irrelevant in deze Niet als je het hebt over inputlag die responsetijd ook voor een deel veroorzaakt.
16ms Is slechts een spec. De meeste monitoren die communiceren dat ze bijv, 2ms zijn, halen dit bij lange na niet. Als het echt om 16ms gaat, is dat geen probleem. Maar je zult dus gewoon reviews van het scherm moeten opzoeken om te bekijken of dit een probleem zal zijn of niet.

Welk scherm is het specifiek?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat was indertijd wel een goede monitor kennelijk. Ik kan echter geen reviews terugvinden waarin de reactietijd gemeten is. Als die 16ms klopt, is het wel redelijk te doen, al zal gamen niet het voornaamste beoogde gebruik zijn.
Reactietijd zegt alleen maar wat over het wisselen van de kleur van pixels. Een lage reactietijd of responsetijd zorgt ervoor dat je geen ghosting krijgt. Het zegt maar een deel over de totale inputlag. Het kan best zijn dat die wel 30 ms of meer is. Dat zal je echt in een review moeten vinden. Of kijken of er al wat op fora wordt gezegd.

Over het algemeen kan je stellen dat TN-panelen (of nog beter CRT-bakken) het beste zijn als je echt competitief gaat spelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De reactietijd leg je in je definitie gewoon correct uit. Echter heeft het niets te maken met inputlag. Stel dat een monitor vaak ghosting vertoont, wil dat niet zeggen dat het doorgeven van het signaal ook traag is. Overigens is de inputlag bij reguliere TN-monitoren tegenwoordig geen issue meer. Zoals je aangeeft, zijn TN-panelen redelijk snel in het weergeven van het beeld, maar dat geld ook voor het signaal. Het signaal is deze de invoer van de muis of toetsenbord. En het beeld gaat om de verandering van de kleuren van de pixels. Wanner je door snelle bewegingen een waas an kleuren ziet, maar wel steeds de bewegingen op tijd, is er dus geen probleem met de inputlag en wel de reactietijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Echter heeft het niets te maken met inputlag Responsetijd is de tijd die het wisselen van een kleur en weer terug van een pixel weergeeft. Als een vijand het beeld inloopt zullen pixels van kleur wisselen. Zo'n beetje de helft van de tijd (de eerste kleurwisseling) zal dus een deel v.d. inputlag zijn. Ik begin over inputlag, omdat dat is wat meestal de echte vraag is van gamers (hoewel ghosting natuurlijk ook strontvervelend is) maar ze alleen maar geleerd hebben te kijken naar responsetijd (omdat dat ook vaak het enige is wat opgegeven wordt). "Wanner je door snelle bewegingen een waas an kleuren ziet, maar wel steeds de bewegingen op tijd, is er dus geen probleem met de inputlag en wel de reactietijd." Ja, zover was ik al. http://www.displaylag.com/exposed-input-lag-vs-response-time/ Kijk wat het eerste is wat dit artikel uitgaat leggen. En daarna deze: Can response time tie together with input lag? In a way, yes. As a pixel is inactive when its black, and active when its white, it means that a picture needs to be visible before you can react to what’s on the screen. Dus als jij moet reageren op een pixel die verkleurt van zwart naar wit (wat vrij analoog is aan wat je doet terwijl je gamet, heb je toch echt "last" van responsetime). Deze is meestal echter te verwaarlozen op de rest v.d inputlag en al helemaal op de reactie van een mens (200ms).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://getyourwebsitehere.com/jswb/rttest01.html