Is een kapotte batterij schadelijk voor mijn HP laptop?

Een poosje terug stelde ik vragen over een kapotte adapter. Ik ben erachter gekomen dat het probleem niet aan mijn adapter ligt, maar aan de batterij in de laptop. Als ik zowel mijn adapter als mijn batterij in de laptop doe, piept de adapter. Als ik de batterij verwijder en de laptop alleen aan de adapter leg, is er niets aan de hand. Nu heb ik niet altijd stroom bij de hand en moet ik dus op mijn laptop met batterij werken. Is dit schadelijk voor mij PC? Wat zijn eventuele gevaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rene1: Ik denk dat mijn batterij (ofwel accu) defect is, omdat mijn adapter alleen geluid maakt als mijn batterij er in zit. Zonder batterij heb ik geen problemen met mijn adapter.
Toen ik een poosje ontdekte dat mijn adapter piepte, ben ik langs de winkel geweest, zij konden geen oorzaak vinden. Ik heb toen via internet een nieuwe adapter besteld omdat ik dacht dat het aan de adapter lag, maar het piepen bleef. Toen ik op een gegeven moment mijn batterij uit de laptop verwijderde, stopte het piepen. Nu gebruik ik mijn laptop dus eigenlijk altijd zonder batterij (en met adapter) en er is geen probleem. Zodoende dat ik denk dat het probleem zit in de batterij; er gebeurd alleen wat als deze in mijn laptop zit. Dan even ter uitleg. Jullie zeggen beide dat het verstandig is om dat een nieuwe batterij te kopen, dus dan zal ik dat binnenkort maar eens doen. Bedankt!

Het beste antwoord

Een kapotte baterij kan gaan lekken. De zuren uit de batterij kunnen de laptop dan onherstelbaar beschadigen.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet waarom je denkt dat je batterij dan defect is.
Als je de accu erin doet (wat je wel zal moeten doen om hem te laden) zal er meer vermogen geleverd moeten worden door je lader. Als je hem oplaad, maar je accu blijft leeg, dan is je accu kapot.
Ik weet niet wat voor piep of sis je hoort, maar het kan best zijn dat het niets schadelijks is.
Wil je het zeker weten zou ik eens bij een computerzaak langs gaan en een andere lader proberen (deze zal waarschijnlijk niet sissen/piepen).

Stel je accu is wel kapot:
Dan moet je hoe dan ook deze vervangen aangezien je soms op accu werkt (zoals je schrijft).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee de kapotte batterij is niet schadelijk.
Ook is het niet schadelijk om zonder accu, maar aan de adapter te werken.
De accu bevat meerdere batterijen, een of meerder kunnen korsluiting veroorzaken, waardoor de adapter over belast raakt, dus niet te lang de accu er nog aan hangen.
Nadeel zonder accu, (geen standby mogelijkheid, niet zonder 220 werken)
Koop een imitatie accu, dan ben je voor een redelijke prijs weer helemaal gesteld.