Wat is een goede pc/notebook/netbook/ultrabook voor een grafisch ontwerper?

Ik ben op zoek naar een goede computer, laptop/notebook, netbook of ultrabook voor grafisch design. Hier wil ik vooral programma's op gebruiken zoals Adobe Photoshop, Illustrator en overige foto- en videobewerkingssoftware. Mijn vraag is: Wat zijn goede voorbeelden of waar moet je qua specificaties op letten?

Alvast Bedankt.
Ferron Alen

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik hoor al dat een notebook voor grafisch ontwerp niet handig zou zijn maar ik voor een Desktop moet gaan. Ideeën welk merk? Apple iMac?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Ritsuka
11 jaar geleden
Budget?
Ritsuka
11 jaar geleden
Netbook voor grafisch werk? Zou ik niet doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, zo te horen wordt het een desktop... Goede ideeën? Een product van Apple (iMac) of toch windows?
Ritsuka
11 jaar geleden
Notebook zou eventueel wel kunnen, maar is alleen handig als je veel onderweg bent, of in je huis eens ergens anders wil zitten. Anders desktop ja.
Je hebt nog steeds geen budget genoemd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zat te twijfelen tussen een Apple MacBook Pro 13'' en een iMac die ik op marktplaats zou willen kopen omdat ik (pas) 14 jaar ben en (natuurlijk) geen (écht) werk heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je jong bent en dus qua budget niet veel hebt, is gewoon voor een windows zelfbouw desktop gaan veel beter haalbaar. De mac is beter voor grafisch mantra is mij nog nooit technisch duidelijk geworden en is meer een gevoelsding volgens mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zou, desondanks ik hier (helemaal!) geen verstand van heb ook kunnen. Toch zou ik graag na een aantal jaar met Windows 7/8 gewerkt te hebben ook met het besturingssysteem van Apple (MAC OS X) willen werken (en een aantal programma's die daar bij horen zoals iMovie en Garageband.).
Ook vindt ik het makkelijk om een notebook te kiezen omdat ik ook de vrijheid wil hebben om hem mee te nemen naar ander locaties in huis en daar buiten...
Ik denk dan toch dat ik voor een MacBook Pro 13'' ga. Heel erg bedankt voor alle reacties en antwoorden. Als iemand nog iets wil zeggen of vragen over mijn keuze of een andere notebook/ultrabook zou aanraden hoor ik het graag! Heel erg bedankt! Groet,
Ferron Alen

Antwoorden (2)

Sowieso altijd voor een desktop gaan. Maar dan ook zonder twijfel.
\
Betere performance
Upgradebaar
Zelf de keuze voor een goed en vooral groot scherm

Dan zo'n goed mogelijke CPU dus iets als een i7, 8GB RAM en dan kijken of de programma's die je gebruikt iets hebben aan hardware/GPU acceleration. Zo ja dan kijken of ze misschien alleen met CUDA werken en daar dan je videokaart keuze op aan passen. Een GTX 660 zou dan mooi zijn. Verder is een SSD voor de bestanden die je bewerkt en een grote vlotte HDD nooit weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het budget? Verder heeft OS-X inderdaad goede tools voor grafische ontwerp-doeleinden. Maar het nadeel is dan wel dat je wat meer betaalt. Verder kun je kwa specificaties een Mac niet erg uitgebreid uitrusten.

Ga je voor een PC, dan is het budget iets dat je je moet afvragen. Zeg je dat je gewoon boven de 1000 Euro kan gaan, dan kun je gaan voor een i7, 16 Gb Ram een wat duurder moederbord met een Firewire aansluiting (als je dat gebruikt), Thunderbolt (nu nog niet echt belangrijk, maar in de toekomst kun je ervan profiteren).

Als videokaart kies je een 650Ti. Iets snellers heeft niet zoveel zin bij video/foto bewerken. AMD heeft geen goed alternatief kwa videokaart, wat vooral door Abobe Premier komt, dat Nvidiakaarten beter ondersteunt dan AMD kaarten. Voor overige toepassingen ontlopen ze elkaar niet echt. Maar kwa prijs scheelt het ook niet, dus gewoon voor een Nvidia-kaart gaan.

De aanwezigheid van een SSD is ook iets waar je van kan profiteren. Video- en fotoprogramma's zijn zwaar en starten dus traag op. Wanneer ze geïnstalleerd staan op een SSD kun je dus profiteren van een snellere opstarttijd.

Naast een SSD wil je ook een normale harde schijf. Kwa grootte moet je zelf kijken wat je nodig denkt te hebben. Wil je het een beetje serieus aanpakken, dan moet je op dit moment kijken naar schijven van Seagate (de Barracuda 7200.14), die als enige grote schijven biedt die een beetje snel zijn voor een betaalbare prijs. De meeste ruimte voor je geld krijg je bij de 2 TB-varianten op het moment. Je kan ervoor kiezen om er twee te nemen. Gewoon omdat je de ruimte wil hebben, of omdat je er een als backupschijf wil gebruiken.

Aangezien je je PC flink aan het werk zet, moet je kijken voor een kast die redelijk stil is, en in ieder geval goed koelt. Daar zijn verschillende opties voor, en daarvoor kun je kijken op sites als Hardware.info. Ga voor een Full-Tower formaat, omdat een editting PC achteraf nog wel eens extra componenten vereist, en je daar dus de ruimte voor wil hebben en het makkelijk wil inbouwen en je ruimte wil houden voor de koeling, wat lastiger is in een kast die meer volgebouwd is.

Toetsenbord en muis maakt niet zoveel uit. Dat is voor je eigen voorkeur. Hoewel ik niet te veel zo besparen op de invoerapperatuur als je er veel achter zit. Maar je hoeft hier zeker niet de hoofdprijs voor uit te geven.

Ik ga verder in een reactie op deze post wegens het limiet voor het aantal tekens hier..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je geluid belangrijk vind, moet je gewoon gaan voor degelijke stereospeakers. Kun je wat meer voor uitgeven, maar ook weinig. Voor 100 Euro heb je de Teufel Concept B20, en iets minder een Creative T40 wanneer je wat bas wil met toch goed geluid. Kwa monitors is het eigenlijk ook je eigen voorkeur. Afhankelijk van je budget heb je hier verschillende mogelijkheden voor. Eén scherm, twee schermen, grootte, etc.. De UltraSharp U2412M is een monitor die door veel mensen voor deze doeleinden gebruikt wordt. Andere aanraders zijn de BenQ EW2430 of de Iiyama ProLite X2472HD-B1, die ook wat goedkoper zijn. Wil je een wat kleinere monitor, dan kun je kijken naar de U2312M van Dell of de Iiyama Prolite XB2380HS-B1. Als extra accessoire zou je ook kunnen kiezen voor iets als een Contour Design ShuttleXpress of de Shuttle Pro. Volgens bevriende videobewerkers wil je na het gebruik hiervan nooit meer terug naar alleen een gewone muis. Wil je overigens een wat goedkopere machine hebben, en de kosten lager houden, dus één monitor, minder schijven, minder gehuegen, etc. etc., dan zou je kunnen overwegen om in plaats van de i7 (3770) te gaan voor een AMD FX-8350 of FX-8320 van AMD. De processor is ongeveer 80 Euro goedkoper en de moederborden ervoor zijn ook goedkoper. Verder ga je dus voor 8 GB (minder zou ik niet doen), Eén 2 TB of 1 TB schijf als je denkt dat je daar genoeg aan hebt. Kwa kast zou ik het wel altijd degelijk houden. Een goede koeling is gewoon voordelig voor je onderdelen. Kwa gebruik zou ik voor een budget afgezien van de accessoires (speakers, toetsenbord, muis) als eerste op de processor besparen, en daarna op het geheugen en op de monitor. Die SSD zal het werken op deze computer echt sneller maken, maar kan je evt. ook weglaten wanneer je echt wil besparen. Ik denk dat je binnen dit verhaal wel een PC in elkaar kan denken. Bij vragen hoor ik het wel.