Wat is het verschil tussen L1, L2 en L3 cache bij processors?

Ik ben naar een processor aan het zoeken. Daarbij is de kloksnelheid belangrijk, maar ook het cachegeheugen schijnt belangrijk te zijn. Je hebt daarbij L1 cache, L2 cache en L3 cache.

Kan iemand mij uitleggen wat dat inhoudt? Ik heb weinig verstand van processors.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
9.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijvoorbeeld bij deze: http://www.kieskeurig.nl/processor/amd/fx-4100/specificaties/1027302/

Het beste antwoord

Cache is geheugen dat (veel) sneller is dan het gewone RAM geheugen dat in je PC zit (daarvan heb je enkele gigabytes erin zitten). Het zou te duur zijn om heel het RAM geheugen zo snel te maken; het cache geheugen is veel kleiner en zit als een soort buffer tussen de processor en het RAM geheugen in. Als de processor gegevens nodig heeft, dan kijkt hij eerst of het al in de cache staat, en zo ja, dan haalt die het daar heel snel uit op, en schrijft het resultaat van de berekening ook weer snel terug. Als de gegevens niet in de cache staan dan worden ze uit het RAM geheugen gehaald (dat duurt even) en in de cache gezet, soms ook in combinatie met andere gegevens die in de buurt staan. Als de processor nu binnen korte tijd weer deze gegevens (of buur-gegevens) nodig heeft dan kan hij ze snel uit de cache halen. Op een gegeven moment zal de cache volzitten en worden de oudste gegevens weer overschreven.

Nu zou je dezelfde truuk tussen het allersnelste en duurste (maar erg kleine) cache geheugen en het langzame goedkope RAM geheugen nog een keer kunnen toepassen, namelijk door een iets grotere, iets langzamere en iets goedkopere cache tussen de eerste cache (die L1 genoemd wordt) en het RAM geheugen te zetten. Dat is dan L2 cache. En eigenlijk kun je doorgaan met deze truuk en ook een L3 cache tussen de L2 en het RAM te zetten. Blijkbaar is het niet zinvol genoeg om ook L4 te hebben, maar theoretisch is dat best mogelijk.

Voor je processorkeuze hoef je er niet naar te kijken omdat aan de getallen niet veel is af te leiden, je kunt beter naar benchmarks kijken.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het dus zo dat het niet veel uitmaakt of er L1, L2 of L3 cache te hebben? Gaat het vooral om hoe groot het cachegeheugen is? En wat zijn benchmarks?
gvrox
11 jaar geleden
Als er L3 in zit, dan zit er automatisch ook L1 en L2 in. Hoe groter de cache, des te beter, maar er is altijd een punt waarbij groter nog maar een klein beetje beter is. Benchmarks zijn metingen die speciale programma's doen om te kijken hoe snel de processor is met rekenen. Een voorbeeld: http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html Er zijn ook specifiekere benchmarks voor als je bepaalde taken graag wilt doen, zoals video comprimeren, of 3D films maken, e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, heel erg bedankt. Die lijst is erg handig!