Gebrande CD's spelen niet meer goed op CD speler, met name spingen naar een bepaald nummer gaat niet meer. Is de brander kapot?

Eerst deed de brander het altijd goed, de laatste CD's doen het niet goed

Toegevoegd na 39 minuten:
Ik merk nu dat alle nummers in het eerste nummer terecht zijn gekomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Als je cd's brandt dan heb je de mogelijkheid tot verificatie na het branden. Het brandprogramma controleert dan na het proces of de files goed op de cd zijn gebrand.
Bij fouten op de cd wordt dit dan aangegeven.
Deze verificatie moet je wel apart in het brandprogramma aangeven.
De meeste mensen slaan dit over omdat dit meer tijd kost en ze ervan uit gaan dat het brandproces altijd wel goed gaat.

Als de lens van de cd brander vervuild is geraakt dan kunnen er fouten optreden tijdens de aanmaak van een cd. De cd is daarna wel beschreven maar bevat dan dermate veel fouten dat de leesbaarheid op een andere cd speler daaronder lijdt.
Klachten zoals je die omschrijft zijn dan een gevolg.

Je kunt de lens van de cd brander zelf wel schoonmaken. Daarvoor heb je als schoonmaakmiddel alleen wat zuivere alcohol nodig en een wattenstaafje.
Om bij de lens te komen moet je afhankelijk van de cd brander het een en ander uitbouwen. Bij een laptop brander is het meestal eenvoudig; in de lade zie je de lens meestal al zitten. Zoniet dan moet de brander er apart uitgehaald en opengemaakt worden.
Bij een pc ingebouwde brander zul je de behuizing van de brander open moeten maken om bij de lens te kunnen.

Het reinigen van de lens is een fluitje van een cent; even met wat alcohol over de lens gaan en droog maken volstaat al.
Daarna zal de brander meestal weer gewoon foutloos werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Probeer eens met een kuis CD om de lens zuiver te maken.
Als dit niet lukt en het gaan om een laptop dan kan u die beter vervangen.
Die kan u aanschaffen bij Directreplace.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met name oudere audio cd spelers, hebben vaak problemen met zelf gebrande cdrom's. Wat helpt is branden op lage snelheid, bv 4x of 6x probeet de cd's ook eens op een ander afspeel apparaat.