Hoe routers en switches aansluiten?

Hallo,
Van m’n provider heb ik een modem met ingebouwde 4-poorts router hangen. Dit ding is volkomen dichtgetimmerd - ik kan er niets aan installen. Nu wil ik er een 2e router op aansluiten (op 1 van de 4 LAN-poorten), en daar m’n switches op aansluiten. Wanneer moet ik gewoon UTP gebruiken, en wanneer een cross-cable?
Volgens mij zo:
Modem/router (LAN-poort) -> UTP-kabel -> WAN-poort eigen router
en
LAN-poorten eigen router -> cross-cable -> poortje switch.

Klopt dat zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zijn we die tijd al lang voorbij. Alles met gewone kabel aansluiten en de apparaten checken zelf hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
't nogal ouwe meuk ... Cisco Catalyst 2950-switches, dus ik doe het liever zoals die apparaten het zelf het liefste hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wilt twee routers op elkaar gaan aansluiten, wat best lastig kan worden en je vraagt dit? Waarom niet gewoon die switch op de modem/router? Waarschijnlijk maakt de kabels niet uit, maar in principe gewone utp gebruiken.

Het beste antwoord

Je moet alleen UTP kabels gebruiken. 'n Cross cable wordt alleen gebruikt om 2 computers direct onderling zonder switch met elkaar te verbinden.

Dus alle verbindingen met UTP. (eigen router LAN -> UTP -> poort Switch/Hub)