Laptop 14 maanden oud en nu als stuk. Dell geeft niet thuis. Wat nu?

Voor mijn dochter heb ik bij www.Dell.nl in november 2011 een laptop gekocht. Natuurlijk met maar 1 jaar garantie. Nu, 14 maanden later wil de laptop niet meer opstarten. Direct bij het aanzetten wordt het scherm lichtgrijs met in het midden een horizontale balk. Normaal moet hij vragen om het wachtwoord om de harddisk te unlocken. Pas daarna zou hij moeten beginnen aan de POST en het laden van Windows. Dell zegt doodleuk: dan had je maar de uitgebreide garantie moeten nemen. Ik dacht dat de wet zei dat je van een dergelijk apparaat een redelijke termijn goede werking mag verwachten. Ik vind 14 maanden geen redelijke termijn. Wat kan ik nu nog doen om de laptop voor mijn dochter weer aan de gang te krijgen.Zij heeft hem dringend nodig voor school (2de jaar PABO) ? Groeten van Mart

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Het beste antwoord

Wordt lastig, volgens de Wet mag je rekenen op een deugdelijk produkt. Een laptop die niet langer meegaat dan 2 jaar is niet deugdelijk. Allereerst een aangetekende brief schrijven met je klacht en nogmaals eindeloos mailen. Hier staan je rechten en wat te doen:

http://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/computer-na-twee-jaar-kapot-verkoper-wil-hier-niks-aan-doen

De praktijk leert echter dat het een zeer langslepende procedure kan worden en de meeste mensen haken af (ook uit financieel oogpunt). Het idee dat dit snel wordt opgelost, zou ik maar laten varen.

Dell is zo goedkoop omdat het een webwinkel is, een fysiek adres heeft het niet in NL.

Je kan altijd wel dreigen om naar Kassa of ander consumentenprogramma te gaan.

Dergelijke aankopen doe ik het liefste in een winkel in een straat waarmee ik met dergelijke gevallen gewoon met de laptop er naar toe kan gaan. Oké daar heb je nu niks meer aan (maar misschien voor de volgende keer).

Toegevoegd na 12 minuten:
Op technisch vlak: lijkt er op dat de grafische kaart van de laptop naar zijn gossiemijne is, dat valt bijna niet te repareren aangezien deze OP het moederbord is gesoldeerd. De snelste (en enige) reparatie zou het vervangen van het moederbord zijn, oftewel de kern van de laptop. (kosten ca. 150,- tot 200,- euro).

Ik weet het; geen leuk nieuws, maar ik zou het maar helemaal vergeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Freek, dank voor je antwoord. Ben bang dat ik je advies ga opvolgen. Ik ga een brief schrijven naar Dell en kijken wat er van komt. Ik zal tevens mijn rechtsbijstandverzekering eens polsen wat de mogelijkheden. Ondertussen gaan we uitkijken naar een andere laptop. Nogmaals dank.

Andere antwoorden (3)

Je hebt garantie als je laptop kapot gaat binnen de tijd dat een laptop normaal moet kunnen werken. Mijn advies is om de link even door te lezen, eventueel uit te printen en naar een winkel gaan die dell verkoopt of een brief te sturen naar dell.

http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dell heeft GEEN fysiek winkels! Er is geen enkele computerwinkel in NL die Dell-computers verkoopt dan Dell op het Net!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn te koop bij Dynabyte.
Maar vooruit, er staat ook bij dat de vraagsteller een brief kan sturen naar Dell.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen een toetsenbord (online via Dell): http://www.dynabyte.nl/notebook-netbook.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/overig/dell-laptop-winkel-kopen.194208
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een winkel die Dell verkoopt zal toch hard lachen als ze horen dat je het via de Dell-webwinkel hebt gekocht? Dat is net zoiets als bij de C1000 gaan staan met je zak borrelnootjes van Duyvis die over de datum is als je die zak bij de AH gekocht hebt. Of mis ik nu wat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit is niet hetzelfde. Je kunt het vergelijken met een telefoon die je via Hi.nl hebt gekocht die dan kapot gaat, en jij gaat daarmee naar de phonehouse (winkel die Hi toestellen verkoopt) zodat phonehouse deze door kan sturen naar Hi. Wat moet je anders, als Dell zelf niks doet? Je kunt altijd proberen, daarbij zeg ik ook erbij dat ze ook een brief kan sturen.
Ik vrees dat het scherm kapot is maar het is moeilijk aan te geven waarom
en het zal heel moeilijk te bewijzen zijn dat dit een fabrieksfout is

Probeer deze tips eens, om te kijken wat er ana de hand is
start op met f8 ingedrukt en ga naar veilige modus als dat lukt
wellicht is er iets met je grafisch kaart ?
het is eigenlijk ook overbodig die harde schijf te beveiligen je kan dat in bios er waarschijnlijk wel afhalen ?
zo te horen heb je een oudere refurbisch bedrijfslaptop gekocht ?
tja dan wordt het waarschijnlijk heel moeilijk en duur omdat ze natuurlijk die model monitors niet eens meer maken?

tip 2 :Als je laptop beschikt over een extern vga of dvi aansluiting
neem een andere (losse monitor) en sluit deze aan op de laptop ?

krijg je dan wel goed beeld ?
Als dat het geval is kan je de laptopmonitor laten nakijken/repareren/vervangen

Het kan een simpele aansluiting zijn of de backlight ?
maar helaas meer zit er niet in voor je.

De garantieperiode is gewoon voorbij
omdat je hem rechtstreeks bij de fabrikant hebt gekocht klopt de termijn zeker
had je hem in een winkel gekocht geldt een periode van 2 jaar

Maar garantie opzich is vaak maar een wassen neus
en gelden vaak alleen voor fabrieksfouten en tja dat valt simpelweg niet te bewijzen
het wordt een heel getouwtrek vrees ik.
Vaak ben je dan van heel veel irritatie papier werk af en goedkoper en sneller klaar door te reparatie maar zelf te betalen.
al kan een nieuw beeldscherm aardig in de papieren lopen vrees ik

Tip is toch gewoon in een winkel te kopen deze hebben een betere band met fabrieken
maar ook een 2 jaar garantie standaard.
capthavoc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Starten met F8 kan pas nadat de harddisk "ge-unlocked" is. En daar gat het al mis, ik kan het password voor de HD niet ingeven want het scherm laat alleen een donkere balk zien. Begin inderdaad te geloven dat er iets mis is met de verbinding van scherm naar videokaart of de videokaart zelf (zoals ook al gemeld in andere antwoorden). In ieder geval dank voor je reactie
Gezien de omschrijving van de storing lijkt het erop dat de laptop een keertje gestuiterd is of anderszins ruw behandeld. Mogelijk is er een breuk ontstaan in de verbindingen naar het beeldscherm of de videokaart losgeraakt.

Dit soort oorzaken vallen dan sowieso buiten elke garantie. De leverancier/ fabrikant kan zich dan beroepen op onoordeelkundige / slordige / nalatige behandeling van het product waardoor schade aan het product is ontstaan. De reparatie kosten komen dan iig voor rekening van de eigenaar.

Wat u kunt doen is de laptop naar een geautoriseerde DELL dealer brengen en daar laten onderzoeken. Vertel dan niets over een mogelijke val of zo van het apparaat maar leg uit wat het probleem is. Nader onderzoek zal dan uitwijzen wat de oorzaak van de storing is. Spreek van te voren af dat reparatie pas mag volgen als de oorzaak bekend is en na overleg met u. Het kan u dan hoogstens de onderzoekskosten kosten, ca. 50, euro maar dan weet u tenminste waar u aan toe bent, garantie of niet.

Mocht uit het onderzoek blijken dat er geen sprake is van schade door een val of ruw gebruik maar gewoon een uitgevallen / defecte component dan kunt u aanspraak maken op garantieherstel ook al is deze garantie volgens de fabrikant verlopen.
Dan pas wordt het tijd om dat met de reparateur/ Dell dealer te bespreken.

Het kan zelfs zo zijn dat de herstelkosten zo gering zijn dat u deze zelf alsnog voor uw rekening neemt met het voordeel dat de laptop dan snel weer tot uw beschikking is.
Het heeft dan geen zin om een touwtrekwedstrijd aan te gaan wat tot veel ergenis leidt bij beide partijen

Het kan zijn dat de dealer zich daaraan zal willen onttrekken omdat u het apparaat niet bij hem heeft gekocht maar rechtstreeks bij Dell via hun website.
Maar als hij achter het merk DELL staat dan zal hij u tenminste willen bijstaan in de claim.
Al was het maar om zijn goede naam en een tevreden klant waar hij later nog wat aan kan verdienen.

Van Dell is bekend dat ze nogal moeilijk zijn waar het gaat om garantieclaims maar hun argumenten dat u dan maar een verlengde garantie had moeten kopen gaat niet op. Dat is trouwens niet meer dan een verzekering met slechte voorwaarden en valt onder koppelverkoop wat verboden is.

Juridisch staat u in uw recht als het idd een onder de garantie vallende dure storing of gebrek is. Het kan dan nuttig zijn om DELL Nederland daar wat dwingender over aan te spreken, bijv. met de hulp van uw rechtsbijstandverzekering (als u die heeft).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijgaand ook nog even alle telefoon nummers en adres van DELL op 'n rijtje: http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/contact/nlnl?c=nl&l=nl&cs=nlbsdt1