Kan ik deze pc koeler wel veilig gebruiken?

Ik hem uit china besteld en er zit een 'flat' ding op dus ik heb een omzetter gekocht zodat hij hier ook werkt maar de specs zijn 110/120V-50/60Hz/0.26A IMPEOANCE PROTECTED. Maar ik sloot hem aan en hij werkte echt lekker maar er kwam een rare soort verf geur vanaf en hij werd heet ( het middelpunt) dus mijn vraag is kan ik hem nog gewoon gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie koopt er nou een koeler voor in een pc met netspannings aansluiting? Daar heb je veel betere oplossingen voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://tweakers.net/categorie/492/ventilatoren/producten/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@MrTomaat ik heb zulke koelers en die heb ik al aangesloten aan mijn pc ik heb er een stuk of 7 maar deze koelt echt extreem goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En nu lopen er dus meerdere kabels je pc uit? Interne koelers koelen ook prima, maar dan zonder die rare constructie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee man, ik heb een kast gekocht met alle koelers enzo al klaar dus die zijn allemaal netjes aangesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik probeer een plaatje in mijn hoofd te maken. Maar krijg het niet goed voor elkaar blijkbaar. Zit er een netspanningsstekker aan die fan of niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar want anders was het gewoon een 12v fan. Dus blijft mijn vraag: Wie koopt er nou een koeler voor in een pc met netspannings aansluiting? Als de andere fans in je kast wel gewoon aangesloten zijn waarom dan deze niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ik iets krachtigers wilde kopen..

Het beste antwoord

Deze ventilator is ongeschikt voor 230 V zoals we hier in West Europa hebben. De zoetige geur die je waarnam is afkomstig van het smelten van de isolatielak van de koperdraadwikkeling in de motor. Bij langdurig gebruik op 230 V zal de isolatie op steeds meer plekken tot kortsluiting leiden tussen afzonderlijke windingen in de wikkelingen. Op den duur zal steeds meer stroom gaan lopen totdat de zekering springt of de motor in brand vliegt. Niet meer gebruiken dus en volgende keer beter opletten als je elektrische spullen bestelt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je een apparaat op een twee maal te hoge spanning aansluit dan wordt vier maal meer vermogen ontwikkeld. Het apparaat wordt dan veel te warm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou ik die draadjes niet bij kunnen knippen en dan er iets opzetten en dan aan mijn pc voeding sluiten?
Gr Deniz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan de draadjes niet "bijknippen", door de gesmolten isolatielak zitten de windingen van de wikkeling aan elkaar gekleefd. Je zou de motor over moeten wikkelen met meer windingen van dunner draad, maar dat is praktisch niet uitvoerbaar, zeker niet voor een leek op het gebied van elektromotoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord