Hoe komt het dat mijn SSD geluid maakt?

Ik heb een nieuwe computer. Deze heeft een SSD.

Ik had verwacht dat een SSD stil zou zijn, omdat er geen bewegende delen inzitten. Maar toch kan ik horen of er van de SSD wordt gelezen, dan wel of ernaar wordt geschreven.

Het geluid is niet hard, maar wel goed hoorbaar.

Wat is de oorzaak van dat geluid?

Toegevoegd na 1 uur:

Het is een hoog geluid, een soort piep. Maar wel een piep die soms hoger, soms lager is. Geen mooie piep, maar een soort "prrriep". Meestal langgerekt.

De piep treedt op bij data transfers van en naar de SSD. Of de piep uit de SSD zelf komt of bijvoorbeeld uit een controller, kan ik niet zeggen - ik weet slechts dat de piep samenvalt met (grotere) data transfers.

Toegevoegd na 1 uur:

Het is een Samsung SSD, 830 Series, 256 GB.

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Hardware
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
welke ssd is het?
en hoe klinkt het geluid? het zou coil whine kunnen zijn
weetje zeker dat het uit je ssd komt en niet ergens anders vandaan komt
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb je vragen beantwoord door de vraag uit te breiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat gepiep heet coil whine
helaas is de enige oplossing een rma aanvragen
dus garantie claimen
terugbrengen naar de winkel dus

Het beste antwoord

De condensatortjes in je SSD maken geluidjes bij de hoge frekwentie waarop ze worden aangesproken. Om dit geluid te horen moet het wel heel stil zijn in de kamer en je fans van je PC zo ongeveer uitgeschakeld zijn. Onder die omstandigheden kon je altijd al soortgelijke geluidjes horen uit het normale geheugen van je PC, wat op een soortgelijke manier werkt.
escape
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Nou... de PC staat onder de werktafel, ik zit met mijn oren op meer dan een meter afstand van de PC, en er zit een tafelblad tussen. De ventilatoren ruisen zacht, en er komt een brom uit de PC waarvan ik de oorzaak nog moet opzoeken (voedingsventilator? harde schijf?). De PC is dus absoluut niet stil. Mijn vorige PC was veel stiller. Toch hoor ik de geluiden van de SSD best duidelijk. Niet dat ze zo luid zijn dat ze storend zijn, maar ik hoef geen moeite te doen om ze te horen.

Andere antwoorden (1)

Ik heb exact dezelfde SSD en ik heb hem even uit de kast gehaald en tegen mijn hoor gehouden (terwijl hij aanstaat) en ik hoor absoluut niks.

Ik zou dus inderdaad een beroep doen op mijn garantie. Ik verwacht ook dat het een lekkende condensator is. Je beschrijving van het geluid komt me bekend voor van mijn oude 8800GT die had er ook last van.