Kan volledig cpu verbruik de levensduur verkorten?

Hallo lezer,

Ik heb een vraag aangezien ik zelf mijn computer heb gemonteerd en alles goed draait, maar een intensief programma heb.

Oftewel, ik gebruik op het moment de FX-8150, die zeer goed gekoeld is, dus op ilde praat ik dan over 3 grade.

Mijn vraag is dus, als ik die volledig alle 8 cores op 100% zet voor een langere tijd, (zoals benchmarking als het ware) en mijn cpu niet hoger word dan +-20/40 grade
en het maximale cpu temperatuur 60 grade is, de levensduur niet zal verkorten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Gebruik verkort altijd de levensduur. Bij een normale temperatuur zal dat langer goed gaan dan een temp van 80+.

Stel je 4 dezelfde nieuwe computers voor een blijft uit staan zonder de stekker in het stopcontact, de andere gaat 24/7 idlen, de derde gaat 100% op 60 graden de vierde gaat 100% op 90% (slecht koeling). Ik durf te wedden dat ze in omgedraaide volgorde sterven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja oke maar 100% op 30 grade zou toch niet heel erg moeten zijn? ik bedoel zo lang hij goed gekoeld blijft.
natuurlijk is het wel slechter dan dat hij op idle staat, maar veel verschil zou het dan toch niet zijn omdat hij niet in de buurt komt van de gevarenzone temperatuur? bedankt voor uw antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet alleen om temperatuur maar ook om het volledig gebruik. Maar in de praktijk zou je een CPU zo jarenlang moeten kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke, bedankt voor het antwoord op mijn vraag, bij deze sluit ik hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie reactie op antwoord.