Waarom start mijn PC op soms met PCI express video kaart en soms met geintegreerde videochip?

Ik heb een moederbord met geintegreerde video chip van Intel met vga aansluiting, maar ook een losse PCI express video kaart van AMD Radeon met dvi aansluiting. Ik gebruik altijd de AMD video kaart natuurlijk met dvi aansluiting op mijn LCD scherm. Maar soms als ik mijn pc opstart schakelt hij de Intel video chip met vga aan, en de AMD kaart uit. Dan krijg ik dus geen beeld totdat ik mijn LCD scherm vga kabel aansluit op de vga aansluiting van de moederbord. Dan heb ik weer beeld. Andere keer opstarten gaat hij weer terug naar de AMD kaart met dvi. Dan heb ik geen beeld op de vga van de moederbord, dus moet ik die weer eraf halen, en de dvi kabel weer op de AMD kaart aansluiten. Mijn moederbord is zo ingesteld voor Graphics - PEG/IGD (PEG = pci express graphics / IGD = integrated graphics display) Ik kan het niet zo instellen voor alleen PEG.

Toegevoegd na 2 minuten:
Moederbord is Asus P5G41T-M LX, videokaart is AMD Radeon HD 6750

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Da's een goeie vraag hé ?
Maar dit is het antwoord.

Dit moederbord, veroordeel mij niet, is een ramp.
Ik heb zo'n 3 maanden geleden een soortgelijke vraag gehad van een klant.

Ik heb hem indertijd verteld dat hij in de bios niet naar de regel IGA moet kijken waar hij PCI en/of PGE kan selecteren, maar naar de regel IGD Graphics Mode Select. Deze staat standaard ingesteld als [Enabled, 32MB]
- Zie bijgevoegd beeld -

Deze moet je op [Disabled] zetten, dan heb je er geen last meer van.

De klant gaf aan dit gegeven twee weken te gaan testen. En inderdaad, de problemen waren opgelost.

http://digi-fish.nl/official_dfs_customercare_helpcenter/2012/dfs_help_mode_18062012_customer00901_q&a01b.png

Mocht het niet helpen, stuur ons dan alsjeblieft een email. Je hebt dan een bios update nodig. Wij kunnen je vertellen welke je nodig hebt en hoe je deze moet toepassen.

In de bronvermelding staat ons emailadres.
Mocht je een email sturen, voeg dan de link naar deze vraagstelling toe.

Succes.

MvG
Digi Fish Solutions