Hoe zorg ik ervoor dat mensen geen persoonlijke documenten op me computer vinden die ik weg wil gooien?

Ik heb een kapotte computer (desktop) die weg moet. Er staan allerlei bestanden op waarvan ik het geen prettig idee vind dat andere mensen die tevoorschijn gaan halen. Hoe zorg ik ervoor dat mijn computer met geheugen totaal vernietigd wordt

Toegevoegd na 4 minuten:
PS.
Ik ben bang dat er nog stroom op sommige onderdelen staat ook al is ie niet aangesloten op het lichtnet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Er zijn grofweg drie dingen die je kan doen.

1. Je hardeschijf uit het systeem halen (misschien is deze nog goed bruikbaar).

2. Je harde schijf fysiek slopen, dit kan door hem uit je systeem te halen en er een stevige magneet tegen te houden. Een paar keer met een hamer er slaan zodat alle platters breken kan ook.

3. Als je hem weg wil geven kan je hem wipen, dit is formatteren zoals het hoort (en zin heeft) je schijf zal dan echt met 0en en 1en overschreven worden zodat oude informatie niet meer terug te halen is. (bron)

Toegevoegd na 4 minuten:
Plaatje HDD toegevoegd.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als hij er trouwens exact zo uitziet als op de afbeelding (dus dezelfde aansluitingen) heb je dus een (P)ATA hardeschijf welke in nieuwe systemen haast niet meer ondersteundt is. Je hebt er dan alleen maar wat aan in een ander oud systeem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een hele sterke magneet erover halen of eruit slopen en de aansluitingen helemaal kapotmaken of even in een bakje water leggen of helemaal kapot slaan met een hamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een harde schijf is immers luchtdicht verpakt en dus ook water proof. In een gespecialiseerd recovery lab kunnen ze alle sporen uitlezen en overzetten op een andere schijf of dvd. Blijkbaar niet dus, maar als je hem kapotslaat is die ook kapot.
Je kan er zijn harde schijf uithalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je harde schijf vernietigen zoals hierboven beschreven
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een harde schijf ziet eruit als een metalen doosje van ong. 10x10x3 cm.
fremar
13 jaar geleden
zie afbeelding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen zijn die schijven(platters) dus afgeschermd dus zie je alleen een metalen plaatje erover.
De harde schijf verwijderen en die geheel stuk maken , zodat hij niet meet aan te sluiten of te repereren is
want zelfs een geformateerde schijf is met een speciaal programma nog te hetstellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou de harde schijf met een andere pc kunnen formatteren, zodat anderen er niet meer bij kunnen.

Het hangt er een beetje van af wat er allemaal kapot aan is. Ik zou sowieso niet de harde schijf weggooien, die kan je altijd thuis nog bewaren en later opnieuw gebruiken. Mocht je deze toch weg willen gooien, dan zullen een paar ferme tikken voldoende zijn.

Het nut van water betwijfel ik, tenzij je de harde schijf weer aansluit terwijl deze nog nat is (dit raad ik niet aan). De meeste apparatuur gaat alleen kapot door water wanneer ze nog in gebruik is en er dus spanning op staat.

Veel succes.

Toegevoegd na 53 seconden:
______________________________________________

Ik lees hierboven dat formatteren blijkbaar niet heel veel zin heeft, mijn excuses.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is echt maar een oplossing.
Gewoon keihard met de moker erop.
In elkaar slaan.
Wij slopen dagelijks computers,,en je wilt niet weten wat voor gegevens je tegen komt.
En je hoeft niet eens bij de politie te werken ,om gewiste gegeven terug te halen.
Als ook jij je zelf een klein beetje daarin gaat verdiepen kun je het ook zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo moest ik het bij mijn werkgever ook doen als oude pc's afgevoerd werden.Dat is de enige trefzekere en beste oplossing +1
hardeschijf eruit halen en vernietigen (zoals bij alle andere antwoorden beschreven staat).

Je hoeft niet bang te zijn dat als de stekker niet in het stopcontact zit er nog ergens gevaarlijke spanning op staat. Op zijn hoogstens loopt er op het moederbord een klein stroompje van nog geen 1,5V, waar een klein knoopcel batterijtje voor zorgt. Die kun je er eventueel nog uithalen en bijvoorbeeld gebruiken (als het past) voor je horloge.

kijk even op internet of je sommige onderdelen nog kunt verkopen (natuurlijk niet de harde schijf) soms verdien je dan nog een paar euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verbranden. Dan is wegbrengen ook niet meer nodig.