Ik heb een i7 2600, de computer zegt dat die 8 processors heeft. Maar hij gebruikt er maar 4, waarom gebruikt die die andere niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Een i7 2600 heeft 4 cores, waarbij elke core ook nog eens hyperthreading heeft. Dat wil zeggen dat 1 zo'n core 2 threads af kan werken, 1 thread draait dan 'normaal' zoals die zou doen op een niet-hyperthread core, en de ander maakt slim gebruik van de onderdelen van de core die op dat moment niet in gebruik zijn. Even ter voorbeeld: stel dat de core een element heeft dat een vermenigvuldiging kan uitvoeren, en een element dat een deling kan uitvoeren, dan kan thread 1 die vermenigvuldiging doen terwijl thread 2 een deling doet. Maar stel dat ze allebei willen vermenigvuldigen, dan zal de ene thread op de andere moeten wachten. Vandaar dat de performance niet hetzelfde is als wanneer je 8 cores had gehad.

Verder telt ook nog dat de software die je draait opgesplitst is in meerdere threads, als dat niet zo is, dan krijgen de cores niet voldoende werk te doen. Geoptimaliseerde software kan echt alle cores tegelijk aan het werk zetten.
gvrox