Mijn usb-stick zit helemaal vol, nu heb ik een programma waar je data mee terug haalt. Hoe kan het dat hij data terug haalt terwijl hij al vol was?

Mijn usb stick heeft 2 gig aan ruimte, hij zit helemaal vol met bestanden, er past dus niks meer bij. Nu heb ik een programma waar je data mee terug kan halen. Hoe kan het dat hij data terug haalt terwijl de usb stick al helemaal vol zit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Bestanden die je ooit verwijderd hebt ('delete') en die niet meer zichtbaar zijn in de 'inhoudsopgave' staan nog wel op het medium (in dit geval de USB-stick). Daarom kun je die data in een aantal gevallen ook nog terughalen. Als de stick geformatteerd is, lukt dat niet meer en als te vaak 'nieuwe' bestanden zijn opgeslagen op de plaats waar 'oude' bestanden stonden die verwijderd zijn, ook niet meer.
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Als een bestand op de normale manier wordt weggegooid, dan wordt alleen de verwijzing in de directory-structuur van Windows weggehaald: de gegevens blijven – nog even – staan waar ze staan. Pas als het besturingssysteem nieuwe bestanden op de harddisk neerzet, zal de oorspronkelijke informatie worden overschreven met 'iets anders'. Ik zou dus zeggen: de totale hoeveelheid die je kunt 'beschrijven' is 2 GB. Dat is de hoeveelheid inclusief de 'restanten' van bestanden die zich bevinden op de stick. Als je dat proces van 'iets verwijderen, iets nieuws erop zetten' maar vaak genoeg herhaalt, zal het op een (on)zeker moment ook zeker niet meer lukken om 'verwijderde' bestanden te 'undeleten' op een wijze dat ze nog bruikbaar zijn. Daarom wordt ook geadviseerd, om een schijf waar je per ongeluk iets van hebt verwijderd, niet te gebruiken voor het wegschrijven van nieuwe bestanden tot je het verwijderde bestand weer hebt 'gereanimeerd'.
In principe kun je geen bestanden meer recoveren van een USB-stick die helemaal gevuld is.
Een USB stick die BIJNA gevuld is eventueel nog wel.

Wat eventueel wel kan gebeuren is dat er uit de bestanden op de usb-stick, bestanden worden gerecoverd. Bijvoorbeeld als je een word-document hebt met een plaatje er in, dan kan het plaatje gerecoverd worden uit het wordbestand. Bij word-bestanden zul je meestal wel weten wat er in zit, maar er zijn wellicht ook bestanden op je usb-stick aanwezig waar je dit niet van weet.

Verder zou het nog kunnen dat je kleine bestandjes of stukjes hiervan recoverd uit de file-slack.
Zie de link voor een uitleg hierover.

Data die eenmaal is overschreven met andere data, kan eigenlijk niet meer gerecoverd worden. In ieder geval niet softwarematig.