Hoe kan ik op een website zien wat voor een scherm een laptop heeft?

Mijn huidige laptop wordt tegenwoordig steeds trager en kan niet al te lang meer van de stroom af.
Na dik 4 jaar heel intensief gebruik ook niet heel raar, dus ik ben op zoek naar een opvolger.

Ik heb twee eisen die ik aan een beeldscherm stel:
1) 17 inch
2) Een mat scherm (die glimmende schermen mogen er heel mooi uit zien, maar ze zijn absoluut nutteloos als je een keer in de zon aan het werk bent of op de bank, waar een leeslamp achter je staat).

De eerste eis is niet zo'n probleem om uit de specs te halen, maar de tweede wel.

Dus: Hoe kan ik vanuit de specs lezen of het beeldscherm zo eng glimmend is of mat?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel dus niet hoe je het eventueel op bijgevoegde foto zou kunnen zien, maar of er speciale omschrijvingen in de specs zijn die kunnen aanduiden dat het een mat-scherm is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Eigenlijk is dat vrij lastig om dat goed te kunnen zien op een foto of website, zelfs in een winkel is het soms nog knap lastig ( ideale verlichting ).
Doch je kan er vrijwel van uitgaan dat de meeste zoniet alle schermen inmiddels gemaakt zijn van eendergelijk hoogglanzend materiaal.
Maar toch word het wel eens vermeld, meestal onder de naam "diamondview" of "crystal".
De beste beoordeling kan je eigenlijk maken als je de laptop in je handen hebt.

De enige methode om een beetje met "valse" zonlicht te kunnen werken is om je scherm helderder te zetten.
Maar ook dat is niet zaligmakend.
Een schrale troost?
Ik heb ook nog zo'n oude tikdoos ergens liggen met zo'n mat scherm en ook daar was het zicht slecht op.