wat zijn de verschillen tussen geforce en radeon videokaarten?

Er zijn meerdere Geforce en Ati Radeon kaarten die nu op de markt verschijnen.. ik wil graag weten welke beter is en wat de verschillen zijn.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Het beste antwoord

De verschillen zijn minimaal, het verschilt van tijd tot tijd welke fabrikant de snelste kaart op de markt heeft. Zeggen dat de een altijd sneller of beter is dan de ander is onzin.
Bij de aanschaf van een videokaart kun je het beste eerst bepalen wat je eraan wilt uitgeven, en aan de hand daarvan een goede kaart uitkiezen.
De snelste of goedkoopste kaart hoeft niet altijd precies te zijn wat je zoekt, videokaarten kunnen onderling nogal veel verschillen, zoals met of zonder TV-out of TV-in, digitale output of analoog, een of meerdere beeldschermen tegelijkertijd aansturen, overklokbaarheid, meegeleverde software, etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Globaal:

Geforce is al een tijd de marktleider qua prestaties.

Ati is een stuk (!) goedkoper maar voldoet vrij goed. Lees eens wat reviews/benchmarks. En kijk naar de prijzen.

Let wel goed op als je hem in je huidige pc wil stoppen, dat je computer ook goed genoeg is! Anders haal je dadelijk niet het maximale uit de kaart. In dit geval is het misschien verstandiger om een goedkopere kaart te kopen omdat deze toch dezelfde prestaties levert op dat moment.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het verschil tussen Geforce en Radeon kaarten is de fabrikant. Geforce is van Nvidia en Radeon is van Ati. Ze strijden altijd om de beste prijs kwaliteit verhouding. Of gewoon om wie de snelste kaart kan maken. Het is eigenlijk een beetje de strijd die Intel met AMD voert. Soms heeft de ene een serie die beter is, en soms de andere. Als je een videokaart wilt gaan kopen kijk dan vooral eerst even op google naar de prestaties van de kaart t.o.v. de concurrerende kaart van de andere fabrikant