Kan ik een harde schijf uit een NAS RAID station halen en deze aan een sata controller van een andere computer hangen ?

Het gaat om een iomega storcenter IX2, de behuizing is kapot maar de schijven erin zijn nog goed. Kan ik deze schijven uitbouwen en de data eraf kopieren of moet ik een werkende NAS hebben om de schijven weer in RAID te krijgen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
3.7K

Antwoorden (2)

Als jouw moederbord ook RAID ondersteunt dan moet het wel mogelijk zijn; in het BIOS geef je dan aan dat (bepaalde) SATA poorten in RAID configuratie gezet moeten worden. Je moet dan wel alle schijven van de RAID erin zetten, tenzij er sprake is van mirroring waarbij 2 schijven dezelfde data bevatten.

Toegevoegd na 3 uur:
In het geval van RAID-1 (mirroring), dan is het wel te doen maar het is niet triviaal. Er staan instructies op http://www.dtidata.com/resourcecenter/2009/06/08/converting-raid-1-to-single-drive/ hoe dat te doen.

Toegevoegd na 10 uur:
eNdEmiOn hieronder heeft gelijk, er is geen standaard die zegt welke metadata een RAID controller bijhoudt aan het begin van elke disk (om te herkennen welke RAID versie gebruikt is en welke schijven bij elkaar horen e.d.). Alleen in geval van RAID-1 heb je dus een mogelijkheid om 1 van de drives in een PC te stoppen (met de instellingen die in de link gegeven worden).
gvrox
11 jaar geleden
De meeste exrene RAID stations werken onder Linux en Windows kan niet lezen van een Linux bestandssysteem.

Toegevoegd na 45 seconden:
exrene = externe
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Daar is wel weer software voor onder Windows, om Linux bestandssystemen te lezen. En anders boot je van een Linux CD, kopieert de data, en daarna weer terug naar Windows.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is waar, maar als het RAID 0 is (niet aangegeven door 844T) zal je toch een image moeten maken van beide schijven