Als ik mijn moederbord vervang, moet ik dan windows opnieuw installeren?

Ik heb hier een pc met een kapot moederbord, als ik ALLEEN het moederbord vervang moet ik dan windows opnieuw installeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessanter is de vraag of MS het niet als een nieuwe computer ziet en je OEM licentie waardeloos is geworden. http://answers.microsoft.com/nl-nl/windows/forum/windows_7-windows_update/windows-7-niet-legitiem-na-crash-en-nieuw/9c8b4a8b-9c41-4a3e-9f32-931bb0c49fdb?tab=MoreHelp

Het beste antwoord

Dat ligt er aan welke Windows bij Vista en windows 7 zal de computer opstarten en dan updates van het desbetreffend Windows ophalen en kan je dus gewoon zonder opnieuw te installeren verder kunnen gaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In mijn ervaring met deze situatie is het antwoord positief.

De reden ligt erin dat veel drivers die tijdens de oorspronkelijke installatie zijn geïnstalleerd en die onderdeel uitmaken van de huidige windows installatie bedoeld zijn voor de oude hardware.

Het kan zo maar zijn dat dit inmiddels niet meer zo is, maar een tijdje geleden had ik het wel met een XP installatie waarbij ik het moederbord heb vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee je hoeft Windows niet opnieuw te installeren. Wel zullen er nieuwe drivers geïnstalleerd moeten worden, dit gebeurt automatisch door Windows update of via de bijgeleverde driver cd/website van leverancier.

Na grote hardware wijzigingen is het mogelijk dat u Windows opnieuw moet activeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tegenwoordig met windows 7 en vista kun je zonder problemen redelijk veel hardware uitwisselen.

het enige waar ik zelf problemen mee heb en het opnieuw bij moet installeren is als ik een AMD moederbord / processor verwissel voor een Intel setje.

voor de rest heb ik alles nog zonder problemen kunnen wisselen. XP zal het niet doen.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jazeker, en ik vrees dat je ook een nieuw serie nummer of geheel nieuwe windowsversie moet kopen
Met windows kan je redelijk veel hardware wel vervangen
maar een nieuw moederbord ziet windows als een nieuwe pc
dus ben je eigenlijk ook verplicht ene nieuwe windows versie te kopen
maar ik zou zeker proberen eerst de oude er op te krijgen
als je wilt activeren en je komt daarmee het probleem tegen dat het niet wil dan zou je kunnen bellen
om te vertellen dat je het moederbord hebt vervangen
misschien heb je mazzel en laten ze het toe
als je maar erbij vertelt dat alle andere hardware
harde schijf dvd rom etc hetzelfde is
capthavoc