hoe veel RAM kan ik maximaal hebben?

ik wil mijn laptop wat sneller maken. ik heb er op het moment 4GB (2x 2gb) in zitten nu wil ik weten hoe veel ik maximaal kan hebben.

het gaat hier om een:
ACER aspire 5742Z

Toegevoegd na 1 uur:
ik heb windows 7 64 bit en moet ik nog op meer letten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
2.9K

Antwoorden (3)

Dat hangt van je operating systeem af. Als je 32bits OS hebt, b.v. WindowsXP, dan heeft het geen zin om geheugen bij te plaatsen want dat gaat niet gebruikt worden omdat het OS niet hoger dan 4gb kan adresseren. Met een 64bits OS, Windows 64bits, dan kun je tot 32 GB. Let op dat het dan echt de 64 bits versie moet zijn.

Toegevoegd na 50 minuten:
Dat je hetzelfde merk/type geheugen aanschaft. Officieel kun je van alles bij elkaar stoppen maar mijn ervaring is dat verschillen tot problemen kunnen leiden. Ik weet niet hoeveel je bij wil kopen (ik zou niet voor de volle mep gaan, maar beginnen met 4 GB erbij ofzo) maar je moet even kijken of je voldoende slots hebt en anders het geheugen volledig vervangen. Zo duur is dat niet volgens mij.

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het moederbord moet het natuurlijk ook ondersteunen? Lang niet elke ondersteund 32gb....
Naast het door Groome gegeven antwoord denk ik dat het ook verstandig is even te kijken in het boekje van het moederbord wat dit aankan. Ook een 64 bits bord heeft zijn beperkingen wat betreft de hoeveelheid geheugen. De kans bestaat dat het moederbord niet meer aan kan dan 4 of 8 Gb en dan heeft het dus geen zin er meer bij te prikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel RAM geheugen je maximaal kan hebben is al gezegd, de volgende bepalende factoren zijn aangegeven:

*Afhankelijk van de versie van je besturingssysteem.
*Afhankelijk van het moederbord.

Echter geef je in de toelichting aan dat het doel van het bijplaatsen van geheugen, het versnellen van de pc is. Dit gaat naar alle waarschijnlijkheid niet lukken. De pc zou alleen sneller worden van meer geheugen wanneer de pc op dit moment te weinig geheugen zou hebben. Immers heb je helemaal niets aan geheugen wat niet wordt gebruikt.

Ga dus eerst even na of je pc wel zoveel geheugen verbruikt. Mijn vermoeden is namelijk dat er maar zo'n 1gb geheugen wordt gebruikt als je niets bijzonders doet, en ergens tussen de 2gb en 3gb als je het systeem maximaal belast. Je kunt dit controleren door alt+ctrl+del in te drukken, en te kijken bij taakbeheer onder het kopje 'prestaties'. Hier staat het geheugengebruik aan gegeven.

Ik zeg dit omdat ik weet dat er zelden meer dan 4gb nodig is voor normaal computergebruik. De hoge aantallen die je vaak ziet zijn meer te wijten aan de lage kostprijs van geheugen, en de marketingmogelijkheden die hoge cijfers met zich meebrengen op het verkoopkaartje in de winkel.

Er zijn overigens wel situaties waarbij je meer geheugen nodig hebt, maar dan moet je de gewoonte hebben om zware software te draaien (videobewerking, 3d ontwerp, etc.), of je pc als server gebruiken. Of je moet constant tientallen programma's open hebben. Als ik de specificaties van je laptop bekijk, denk ik niet dat dit het geval is aangezien de andere onderdelen nauwelijks snel genoeg zijn voor de genoemde toepassingen. "Een computer functioneerd naar het langzaamste onderdeel", is een bekende uitspraak. Deze gaat hier op. Simpelweg een specifieke factor nemen en deze verhogen, levert geen betere prestaties op het geheel. Misschien tijd voor een nieuwe pc die beter aan je eisen voldoet?

Oftewel, ga een biertje drinken met wat vrienden ofzo. Spendeer je je euro's beter.