Kan je met Ghost een bootpartitie eenvoudig verplaatsen van een HDD naar een SDD?

Ik wil de bootschijf (HDD) vervangen door een SDD.
Ik heb wel een bootfloppy met Ghost liggen.
Er staan meerdere OS'sen op de bootpartitie.

Zijn er valkuilen die specifiek gerelateerd zijn aan SDD?
Zijn er wezenlijke verschillen vergeleken met het Ghosten naar een HDD i.p.v. naar een SDD? Dat eerste (Ghosten naar een HDD) heb ik vele malen gedaan; doorgaans zonder problemen.
M'n bootpartitie is zo'n 50GB (groter heb ik ook niet nodig. Grotere SDD's zijn trouwens sneller dan kleinere).

Naast de bootschijf zitten er nog dataschijven in de PC.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Het is lastig om met deze geringe informatie te bepalen of dit een succes gaat worden, omdat dit mede afhangt van de besturingssystemen die nu op de HDD staan en de versie van Ghost die je gebruikt.
Als er geen belangrijke data op de SSD staat kun je gewoon proberen te Ghosten. Als dit is gelukt, verwissel je de HDD met de SDD en kijk je of alles nog werkt. Als er iets mis is, na een succesvolle Ghost, zet je je HDD (met de juiste configuratie) gewoon weer terug als primaire schijf.
In principe maakt het, gezien vanaf het moederbord, weinig tot geen verschil of het opslagmedium een SSD of HDD is, mits je BIOS SSD's ondersteund natuurlijk. Het grote verschil zit hem in de controllers van de SSD zelf. Mijn verwachting is dan ook dat een dergelijke operatie goed zou moeten gaan, zolang Ghost zich beperkt tot een exacte kopie van de inhoud van de schijf.
Zorg er dan ook voor dat je de hele schijf in een keer imaged, dus niet de individuele partities apart. Wat betreft de besturingssystemen kunnen er ook wat problemen optreden. Bijvoorbeeld wanneer Windows 7 bespeurt dat het geïnstalleerd staat op een nieuwe schijf zal deze naast nieuwe drivers, waarschijnlijk ook opnieuw moeten activeren. Bij Windows 8 ligt dit nog gevoeliger.
Wanneer Ghosten niet lukt kun je natuurlijk ook nog alternatieve imaging pakketten proberen, zie link 1.
Als geen van deze pakketten soelaas biedt, zul je de falende besturingssystemen toch opnieuw moeten installeren, zolang deze je MBR niet in de war schoppen natuurlijk.
Voor specifieke informatie over impact van zo'n upgrade voor Windows Vista en hoger kun je eens een kijkje nemen achter de tweede link.
Voor UNIX-type besturingssystemen verwacht ik de minste problemen, al kan ik mij voorstellen, afhankelijk van de gekozen methode, dat je voor nieuwere OSX versies toch op moet passen voor onverwachte verrassingen.
In ieder geval alvast veel succes gewenst.