interne hardeschijf word herkent, maar staat niet in 'Computer' -> 'Hardeschijf stations', wat kan het probleem zijn, en hoe los ik dit op? (zie omsch

Het gaan om de 'WD10EADS' hardeschijf van 1TB, het probleem is dat de HD wel word herkent in de BIOS en in de 'apparaatbeheer' -> 'Schijfstations'.

Ik heb geprobeerd om de stuurprogramma's bij te werken, maar er zijn geen nieuwere stuurprogramma's. Via de software van Western Digital zelf (waar de HD wel gevonden wordt) , heb ik een test uitgevoerd, en na een aantal uren stond er in de uitslag dat er iets fouts was met de HD.

Wat kan het probleem zijn, en hoe los ik dit op?

Met vriendelijke groet, Raffy

Toegevoegd na 14 uur:
De foutmelding staat in de foto.

Toegevoegd na 21 uur:
Alle problemen hierboven zijn opgelost, nu stuit ik op een ander probleem (die ik niet ken).

Ik had een partitie (H:) gemaakt van de HDD zonder te formatteren, zoals te zien is op de foto, nou kan ik hem niet openen en krijg ik het probleem dat de schijf niet toegankelijk is, ik had daarna gekeken naar de schijfbeheer en wat bleek nou, is dat de HDD een een 'RAW' bestandssysteem heeft, nou heb ik lopen zoeken op internet, en kwam uit dat ik hem moet formatteren, maar er zit nog belangrijke bestanden in, dus hoe moet ik de bestanden terug halen?

http://rawfilerecovery.blogspot.com/2009_12_01_archive.html

Toegevoegd na 1 dag:
Iedereen heeft een stukje meegeholpen om tot een oplossing te komen, en wil daarom jullie allemaal bedanken en een +je geven, maar er is maar 1 antwoord dat tot het eindresultaat heeft geleid, en dat is digirec.

Iedereen bedankt voor het helpen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
3.2K
gvrox
11 jaar geleden
"dat er iets fouts was" <- misschien handig om hier wat meer gedetailleerde informatie over te geven ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet het probleem al, de schijf is niet toegewezen op een volume, maar er staan al veel waardevolle bestanden op, als ik de schijf ga toewijzen naar een volumen, blijven de bestanden dan bestaan?

Het beste antwoord

Kennelijk is de indeling van je schijf corrupt geraakt.
In dit soort gevallen is met de juiste kennis van (softwarematige) data-recovery nog wel een hoop, zo niet alles te redden.

Je kunt met goede data-recovery tools proberen je data uit de raw disk te recoveren, maar zorg er dan aub voor dat je de data ook echt alleen van de schijf leest en er niets naar schrijft (al zal dat lastig worden zolang hij raw is)

Pas als je alles wat je nodig hebt van je raw disk, kun je hem formatteren en eventueel gaan gebruiken, al raad ik het gebruik van dergelijke schijven af omdat het risico te groot is dat het nog een keer mis gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik ben een aantal uur geleden bezig met het terug halen van alle fotobestanden met het programma 'RecoverMyFiles', als het lukt dan sluit ik de vraag af, met jou antwoord als 'beste antwoord'. wat bedoeld u met dat het risico te groot is dat het mis gaat, als ik alle bestanden eruit heb gehaald, en ik formatteer de schijf, dan word het bestandssysteem 'NTFS' toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je hem formatteert dan kan dat inderdaad NFTS worden (afhankelijk van je keuze en de mogelijkheden die Windows je biedt) Wat ik bedoelde is dat deze schijf om 1 of andere reden raw is geworden. Dat kan puur softwarematig mis zijn gegaan en dan kun je de schijf gewoon gebruiken, maar als er hardwarematig iets mis is met de schijf, dan is de kans dat het later weer mis gaat groot.
Als je hem formatteert, doe het dan in ieder geval volledig (dus vink het V-tje voor snel formatteren uit).
Dan wordt er volgens mij ook gekeken naar slechte sectoren en die worden dan "uitgeschakeld"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
RecoverMyFiles is niet een echt goed recovery programma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom niet? het heeft bij mij gewerkt, en de meeste bestanden zijn terug. ps is die website van jou? is wel handig :).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Digirec is van mij. Als de software datgene terug haalt wat je nodig hebt, is de software goed genoeg. Ik ben het met Jan eens dat er betere software op de markt is, maar gratis is niet duur :)

Andere antwoorden (3)

In schijfbeheer een stationsletter toekennen.
En markeren als "actief".

Toegevoegd na 1 minuut:
Staan de jumpers goed?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik keek naar schijfbeheer en het bleek idd dat de schijf niet is toegewezen, maar er is een probleempje, er zit namelijk al heel veel (waardevolle) bestanden op, dus blijven die bestanden dan bestaan als ik de schijf toewijs naar een volume? of is alles dan geformatteerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, geen probleem.
Je schijf wordt NIET geformatteerd.
Als je toch niet helemaal er op vertrouwt, kun je proberen om de schijf in een externe behuizing te plaatsen en met de computer te verbinden via USB.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als ik naar schijfbeheer ga, dan lijkt de schijf volledig leeg te zijn, ik heb net even een test gedaan en van wat vrij ruimte een aparte volume gemaakt, en daarop een test bestandje geplaatst, na het verwijderen van de volume heb ik opnieuw de volume gemaakt van hetzelfde vrije geheugen, daarna ging ik naar die volume en het test bestand was weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In schijfbeheer kun je NIET zien of en wat er op de schijf staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De foutmelding is van WD lifeGuard en NIET van Windows schijfbeheer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus alle bestanden staan er nog, en als ik mijn andere Western Digital HDD laat controleren, dan is alles goed.
Hi Raffy, ik begrijp iets niet. Je zegt dat de schijf niet herkend wordt, maar je kunt er wel een test mee doen ? Hoe vind je de schijf dan?
Het probleem kan zijn dat de schijf geen stationletter toegewezen krijgt door windows. Dit kan je verhelpen met een diskmanager of het programma schijfbeheer. Je ziet dan wel de schijf met een sterretje ipv een letter. Letter toewijzen en klaar. Hoop dat dit je probleem oplost.

Toegevoegd na 2 uur:
Je data gaan niet verloren. Het is een simpele handeling. Verwijderen of formateren zijn acties waarbij gegevens verloren gaan (mits geen virus etc).
suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je schrijft "test uitgevoerd, en na een aantal uren stond er in de uitslag dat er iets fouts was met de HD."
Wat was die foutmelding?

Toegevoegd na 7 minuten:
Kijk uit met het laden van de schijf als er problemen zijn.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik zie nu dat de SMART test problemen geeft.
Meestal betekent dit "bad bloks" op de schijf.
In dat geval zal Windows de schijf meestal niet herkennen.
Geen "chkdsk" of andere reparatie software gebruiken !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb net de foutmelding in de vraag geplaatst.
(je kan hem vergoten door erop te klikken.)