Desktop met 2 hd's in raid1 nakijken, hoe doe ik dat?

Een vriendin heeft problemen met een desktop, vrij nieuw en met twee harddisks van 1TB in mirror (RAID1). Het lijkt er op dat er iets mis is met een schijf of de aansturing ervan. Alles is traag, soms start de pc niet op en geeft 3 piepjes en na afsluiten doet hij niks,is niks meer te benaderen alleen het E-mail programma. Hoe benader ik dit probleem, het lijkt toch wel iets van hardware te zijn. Windows 7 opnieuw installeren is niet direct de oplossing omdat dan ook alles op de mirror schijf verdwijnt en die was juist als een soort back-up bedoeld.
Kan ik die schijven uit RAID1 krijgen en ze 1 voor 1 testen en in ieder geval de data veiligstellen? Zou de RAID-controller zulke fouten kunnen geven? Is dit uit te schakelen in de bios en kan het systeem dan starten van 1 schijf?
De enige ervaring die ik heb met RAID1 is het zelf instellen in de bios. Toen daar een schijf corrupt van raakte kreeg ik keurig een melding in de bios en kon toen gewoon opstarten, na het vervangen van de schijf duurde het opstarten heel lang, maar het systeem was toen dus data aan het overschrijven (spiegelen), daarna werkte het systeem weer vlekkeloos zonder dataverlies. Het was wel met een heel oude computer, met modern spul heb ik geen ervaring.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Het kan zijn dat het systeem super traag is door een (half) defecte schijff, hij probeert deze met retries telkens opnieuw te lezen. Probeer eerst via de raid controller bios te kontroleren welke schijf problemen geeft, koppel deze daarna los, dan zal de overgebleven schij normaal werken.
Als je niet welke defect is, dan gewoon een van de 2 pakken, tot je de juiste goede heb draaien.
Het kunnen overigens ook andere windows problemen zijn i.p.v. je raid set. Maar die traagheid met een defecte schijf herken ik wel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je weet wel zeker dat het een mirror betreft, dus in dit geval 2 schijfven van 1TB, als het b.v. 2 schijven van 500 MB zijn die samen 1 TB vormen, dan gaat boven genoemde methode niet werken.
Als geen van beide schijven niet meer wil starten, dan zou ik m.b.v. een andere pc de schij als extra schijf aan koppellen en eerst de data veilig stellen.