hoe kan ik de processor (pc) vervangen?

ik heb een oude processor en ik wil 'm vervangen, kan dat? welke is de beste processor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
2.3K

Antwoorden (3)

Je moet eerst kijken in welk socket je huidige processor inzit. Je kan dat doen gratis met: Belarc of CPU-Z. Dan passende processor kopen, kast open maken en vervangen. Maar hoogstwaarschijnlijk schiet je er niet zo veel mee op en kun je beter een nieuw moederbord met processor kopen:

http://www.filehippo.com/download_cpuz/

http://www.belarc.com/free_download.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een systeem overzicht maakt valt er wat zinnigs over te zeggen.
http://pchelper.nl/hardware-kennisdatabase-72/wat-te-doen-bij-een-vermoedelijk-hardware-56052/

Een moederbord heeft een bepaalde socket waar weer bepaalde cpu's in passen. Als je weet om welk moederbord het gaat kun je de cpu support list van dat moederbord opzoeken om te zien welke cpu's er in passen. Bij kant en klare pc's is meestal wel iets vergelijkbaars te doen maar dan met hetmerk en type nr vd hele pc (maar kan ook knap lastig zijn daar zinnige informatie over te vinden).

Nu wordt hier en daar ook gezegd haal meteen een nieuw mobo + cpu maar als je daar aan begint kun je meestal net zo goed een hele nieuwe pc kopen. Goede kans dat naast dat mobo en cpu je ook nieuw ram nodig hebt, bij erg oude pc's kun je wellicht niet de oude videokaart meenemen naar het nieuwe mobo, zelfde voor oude IDE/Pata appraten (oude HD's, ODD's), zelfs de kast kan niet meer voldoen ivm slechte luchtstroom. Zelfs als je oude onderdelen wel gewoon mee kunt nemen is de vraag of je dat wel wilt goede kans dat die dan nogal een bottleneck gaan vormen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doorgaans kan dit niet. Als je je processor wilt vervangen is de techniek al zoveel voortgeschreden dat een moderne processor niet meer compatibel is met jouw systeem. Je zult dan het beste een complete upgrade set kopen met een processor, moederbord en geheugen.
Upgrade sets zijn bijvoorbeeld bij Alternate te koop vanaf 190 euro http://www.alternate.nl/html/product/listing.html?navId=15381&tk=7&lk=4850 . Ook andere bedrijven bieden zulke setjes aan waarvan je vrijwel zeker weet dat de onderdelen compatibel zijn.

Het inbouwen wijst zich vanzelf, maar als je het niet aandurft kan de computerwinkel bij jou op de hoek dat doen.