Wat is GhZ met computers (processors)?

Is hoe meer Ghz hoe sneller?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.3K

Antwoorden (2)

Het aantal GHz kan je alleen bij dezelfde soort processors met het zelfde aantal processorkernen vergelijken. Het geeft weer hoe hard de CPU-klok loopt, maar niet elke CPU is even krachtig per "tik" de ene 2GHz CPU kan dus sneller zijn de andere 2GHz CPU.

Als je dus i5's vergelijkt kan je mooi naar het aantal GHz kijken, als je aanhoudt dat "meer GHz is beter" dan wint een Pentium 4 vaak nog, terwijl die dus veel minder werk verzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi gavin2100,

het aantal gigahertz is de 'hartslag' van de computer.
elke slag, ook wel clock cycle genoemd, 'doet' de computer iets. hoe meer clock cycles per seconde, des te meer kan de PC doen. een PC doet altijd maar één ding tegelijk.

ga eens naar een computerclub in de buurt, daar weten ze veel te vertellen. dat is best wel interessant.
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"een PC doet altijd maar één ding tegelijk." Afgezien van multicore en multicpu dan.