Hoe sluit ik mijn KEF PSW 2000 aan op mijn computer? Welke kabels waar etc?

Normale Creative I-Trigue 2200 PC Speakers, en voor de rest een normale pc, kom er maar niet uit..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Antwoorden (2)

Ik heb even wat dingetjes opgezocht en zo te zien kun je gewoon tulpjes gebruiken wbt inputs. Denk dat het makkelijkste is gewoon met jack » tulp bekabeling/tussenstukjes te werken.

De zwarte poort van je geluidskaart is doorgaans voor je sub en center kanaal.

Daar kun je zo'n tussenstukje zoals op foto 1 op prikken en verder via reguliere tulp bekabeling aansluiten op je sub (line in links en rechts). Of je gebruikt zo'n jack » tulp in een kabel waar je verder hetzelfde mee doet.
(met tussenstukjes werken heeft mijn voorkeur, dan heb je meer flexibiliteit voor als je de bekabeling nog eens voor iets anders wilt gebruiken)

Zolang je geen center speaker hebt zal een van die tulpjes onnodig zijn maja liever die mogelijkheid open houden dan te gaan knoeien met mono jack » mono tulp bekabeling.

Eventueel zou je ook nog een jack splitter op de stereo uit van je videokaart kunnen zetten (doorgaans groen) en dus dat signaal splitsen naar je sub en je gewone speakers. Maar dat is iets om te overwegen als het niet of niet mooi zou lukken via de sub out van je geluidskaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag is een beetje summier gesteld.
De KEF PSW 2000 is een actief subwoofer systeem en de Creative I-Trigue een speakerset met een eigen 9 Watt versterkertje.

Wat onduidelijk is in je vraag is: wat wil je nu aansluiten. De Kef subwoofer alleen als actieve bassbox en daarnaast de Creative speakertjes? Of is de KEF PSW inclusief z'n bijbehorende satelliet speakers. (5.1, 6.1)

Als je computer een standaard geluidskaart heeft dan zijn de mogelijkheden eigenlijk zeer beperkt. Je hebt dan slechts 2 speakeruitgangen en 2 ingangen voor microfoon en line in. Een line out ontbreekt vaak.
Is die er wel dan kun je die gebruiken om de Kef van signaal te voorzien. Kabel benodigd: 3,5 mm jack stereo (computer) naar 2x tulp (cinch) (KEF, line in)

Als je een subwoofer systeem wil aansluiten dan moet je eigenlijk een uitgebreidere systeem geluidskaart in de computer hebben.
Een bekende is de Creative Sound Blaster Audigy.
Deze beschikt over de nodige decoders om het bas geluid goed te scheiden en heeft ook de nodige uitgang (line-out)daarvoor. Daarnaast hebben deze kaarten nog veel meer mogelijkheden, zowel hardware- als softwarematig.

Op zulke kaarten sluit je de (actieve) KEF Subwoofer aan op de line-out. De satelliet speakers sluit je dan vervolgens aan op de speakeraansluitingen aan achterkant van de subwoofer. Maar heb je deze niet dan sluit je verder daar niets aan. Zonodig moet je dan met een schakelaar de Kef op "stand-alone" zetten of de regelaars voor de satellietspeakers helemaal dicht (0).

De Creative speakerset mag je NOOIT direct op de KEF subwoofer aansluiten.
Je krijgt dan heel snel mooie rookwolken.
Deze moet je gewoon op de gebruikelijke groene en amber kleurige jackaansluiting van de computer geluidskaart aansluiten.

Je komt er wel uit...jij bent de chef! :)