Wat verbruikt het meeste stoom op een HD LED LSD scherm, lichte of donkere KLEUREN?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.6K

Het beste antwoord

om te beginnen.. LSD scherm O_o lijkt me grappig en psychedelisch..

maar ik zal voor het gemak maar even aannemen dat je het over LCD hebt.

LCD staat voor Liquid Crystal Display, er zitten dus kristallen in je beeldscherm, die dankzij een beetje spanning, van kleur kunnen veranderen.

Zonder spanning laten deze kristallen al het licht door, en krijg je wit, en naarmate de spanning opgebouwd word/veranderd, verandert ook de kleur van het licht die de kristallen doorlaten, tot het uiteindelijk zwart word.

het werkt een beetje als gecontroleerde een regenboog tussen 2 doorzichtige velletjes..

Dus lichte kleuren (zo dicht mogelijk naar wit toe) gebruiken dus minder stroom dan donkere kleuren (puur over het LCD gesproken dan).

het LED in je scherm, betekent dat er achter de kristallen (meestal) witte LED lampjes zitten om je scherm te verlichten, ik ga er vanuit dat jouw scherm ook gewoon, puur de witte LED gebruikt.

wel zijn er recent ook nieuwere manieren op de markt verschenen, die het contrast verhogen door middel van (een gedeelte van) de LED's te dimmen.

een voorbeeld daarvan is, een scherm met 1 LED achter elke paar pixels, deze kunnen onafhankelijk gedimd worden, dus dan is zwart, ook echt zwart (in plaats van donkergrijs), je hebt ze zelfs met 3 ledjes, RGB, om het contrast en de kleuren nog mooier te maken.

In deze gevallen zal je dan weer af moeten wegen wat er meer verbruikt, 1(of 3) brandende LED('s) achter een wit/doorzichtig kristalletje, of een kristalletje dat door middel van stroom zwart word gemaakt, en de LED('s) erachter die gedimd word (en dus niets verbruikt).

Dit ligt veelal aan de kwaliteit van de LED's die de producent gebruikt, de manier waarop het gedaan word, en daar is (mij) vrij weinig over bekend..

hier ga ik dan verder ook niet speculeren wat er nu zuiniger is, maar ik vond het wel waard dit toe te voegen, aangezien het met de huidige snelheid van ontwikkeling, niet lang meer zal duren voordat deze techniek ook in de "gewone" huis tuin en keuken laptop/computer/tv terugkomt. (een paar jaar terug had je nog geen LED backlight, toen zaten overal mini tl buisjes in, nu kan je ze bijna niet meer zonder LED krijgen..)

leuke vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk zullen ze gelijk aan elkaar zijn. LED-televisies verbruiken sowieso energie bij elke kleur die ze weergeven, ook bij zwart.

Toegevoegd na 1 minuut:
En bij een laptop zie je vaak lichtere kleuren aan de rand, dat betekent dus dat een scherm ook word verlicht door LED's in de zijkant.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar, door het even een paar keer opnieuw te lezen en logisch na te denken, als je je beeldscherm donker instelt verbruikt het minder energie. Dit heeft niet met de kleur te maken maar met de helderheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje rommilg antwoord, veel van het antwoord wordt ook niet gevraagd. Dennis, dat is typisch. Bij een kwalitatief goed scherm zou dat niet moeten uitmaken, de helderheid zou geen of weinig effect op de kleuren mogen hebben. Ik vergelijk dat met de ervaringen die ik heb met Apple schermen (laptops en desktops).
Maakt niks uit, alle kleuren vragen evenveel stroom. De helderheid maakt wel uit, dit kan kleuren lichter laten lijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U zou eens met een vergrootglas (bv 10x) op het beeldscherm van uw TV moeten kijken.
Dan zal u 3 stipjes dicht bij elkaar zien Rood-Groen-Blauw.
Hiermee worden alle kleuren gemaakt die op uw scherm komen. Voor om het even welk kleur gebruiken die evenveel stroom. Dit is ook zo voor PC's.
Een zeer helder scherm zal ietjes meer verbruiken dan een donkerder, maar dit verschil is te verwaarlozen.
Ter info in bijlage een beetje meer detail over kleur opbouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben het hier of een scherm met een led backlicht verlichting, het lcd filter (soort bewegende dia) word dus belicht door deze led achtergrond verlichting. Normaal gesproken is deze verlichting constant, zowel bij wit als zwart weergave(=donkere dia) Dus geen verschil in verbruik. Bij sommige lcd tv, is er sprake van dynamische achtergrond verlichting, in dat geval zal een donker beeld minder energie kosten, echter dat heb je niet met Laptops of pc schermen.