Is het sneller om 1x4GB, 2x2GB of 4x1GB RAM-geheugen in een computer in te bouwen?

In windows 7 is het mogelijk om te kijken hoe goed de componenten in de computer werken en wat de bottleneck is. Het bleek dat mijn geheugen de bottleneck was terwijl dat een van de snelste geheugens was. Daarom dacht ik misschien komt de slechte prestatie van het geheugen doordat slechts één van de vier geheugenmogelijkheden bezet is ipv 2 of 4.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
2.6K

Het beste antwoord

Er zijn VELE soorten en verschillen in geheugen. Onder andere de cache latency en dual channels. Cache latency bepaald oa hoe snel je geheugen reageerd naar mijn weten. Daar kan je dus enige winst uit halen.

Wat bij mij zelf wel goed werkt is, als je moederbord dat ondersteund, gebruik te maken van 'dual channel'. Dual channel is niets meer dan 2 identieke geheugentjes in 2 sloten te plaatsen en deze werken dan tegelijk.

Als je normaal geheugen gebruikt dan loopt dit gewoon vol tot het op is zeg maar. Met dual channel loopt het op 2 punten tegelijk vol. Dus is dual channel theoretisch 2 keer zo snel (theoretisch dus he ;-) ).

Voor dual channel is het meestal wel het beste hier een setje voor aan te schaffen, dit zijn dan 2 of 4 geheugen strips vanaf dezelfde productielijn en met dezelfde cache latency. Als niet alles precies hetzelfde is zou het waarschijnlijk nieteens werken.

Lees ook je handleiding hier op na, daar staat als het goed is in welk soort geheugen je moet hebben en in welke sloten dit dan moet.

Meer hierover is in onderstaande link te lezen (in het Engels).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eenmaal 4 GB lijkt mij beter en sneller, maar als je chipje kapot gaat ben je wel het meeste kwijt...

Maar even goed zou het ook weer niets uit kunnen maken...

En over een jaar is wellicht 8GB standaard, dus daarom zou ik wel 1tje van 4 nemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij maakt het niet heel veel uit of je 1 of 2 repen geheugen hebt.

1 keer vier zoals je nu hebt zou ik zelf ook nemen dan kun je namelijk altijd nog 4 gb bijplaatsen en heb je 8 GB
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je moederbord Dual Channel ondersteunt (lees handleiding moederbord) zou ik voor 2x2GB in een Dual Channel kitje gaan. Qua prijs scheelt het niet veel, qua snelheid wel mits goed geïnstalleerd. Over een jaar 8GB standaard in een PC lijkt me niet waarschijnlijk, denk eerder dat er snellere geheugens (DDR3 etc) zullen zijn die het verschil maken.
Let dus op, je kan niet 1+2 installeren in Dual Channel. Het moeten veelvouden van 2 van hetzelfde type zijn.
In mijn PC heb ik bijvoorbeeld 2x1GB en 2x2GB waarmee alle 4 geheugen banken vol staan. Dit is allemaal van hetzelfde merk, met dezelfde latency.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop dan gelijk 2 x 8 gig DC. Dan weet je teminste dat je gelijk goed zit. whaha