Hoe moet je de processor overclocken zodat hij gebruik maakt van 8gb DDR3 en 1600 Mhz?

Nu ben ik niet onkundig wat computers betreft, dus het hoeft niet in lekentaal te worden uitgelegd, maar overclocken heb ik nog nooit gedaan. En ik wil graag dat mijn processor (i7 2600k) de 8GB kan benutten wat blijkbaar niet standaard kan. Het hoeft daarom echt niet op het randje, het belangrijkste is dat hij het volledige geheugen benut en niet de helft links laat liggen. Ik heb met het samenstellen van deze pc rekening gehouden met overclocken en er een goede koeling voor genomen. Voor degene die het iets zegt, of iets aan hebben voor het formuleren van een antwoord, dit zijn de exacte specificaties van de pc:

- Moederbord - ASRock Z68 Extreme4 Gen3
- Geheugenmodule - Corsair Vengeance LP 8GB DDR3-1600 CL9 kit
- Processor - Intel Core i7 2600K
- Videokaart - AMD Radeon HD 7970
- Voeding - Corsair Professional AX750 750W

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

hoi curious89,

ik voerde vroeger brommertjes op, razend snel, maar snel kapot.
overklokken is hetzelfde als opvoeren, let er vooral op dat de koeling optimaal moet zijn.

veronderstel dat jouw processor dit allemaal probleemloos aan kan, wat zal de fabrikant zich dan dom moeten voelen!
als hij dit had gedaan, dan zou hij meer geld beuren voor een snellere processor dan die hij nu in de markt heeft gezet.
de fabrikant heeft hoog gespecialiseerde ingenieurs in dienst, die precies weten waar ze mee bezig zijn.

ik denk dat je je heel goed moet bezinnen wil je daadwerkelijk gaan overklokken.

wanneer je de PC opstart kan je door DEL in het biosmenu komen. daar stap je over op GEAVANCEERD om de processor instellingen aan te passen.

werkfrequentie kan wat hoger, hierdoor loopt de temperatuur op, maar neemt de foutkans toe omdat de condensatoren niet optimaal hoog/laag gaan. (temp loopt lineair op met de frequentie)

probeer de bedrijfsspanning iets te verlagen, hierdoor zal de temperatuur weer afnemen maar ook de kans op fouten toenemen. (ook al weer vanwege de capaciteiten)

als je maar flink koelt, kan je de spanning opvoeren waardoor de foutkans zal afnemen, maar de boel wordt nu flink warmer.
(loopt kwadratisch op met de spanning)

goed koelen, eventueel met vloeibare stikstof (echt waar, ik heb dat in werkelijkheid zien gebeuren.
waterkoeling, klinkt een beetje raar, maar er zijn waterkoelunits voor de computer in de handel.
de heatpipe is een koelmiddel waarbij gebruik wordt gemaakt van absorptie principes.
tot slot een 'echte' koeler, koude middel (vroeger Freon) met compressor, verdamper op de processor en een condensor met ventilator buiten de computerkast.

bovenstaande koeltechnieken geven al aan dat bij overclocken de koeling zeer belangrijk is.
maar.... het alternatief: een processor die hier wel op is berekend. kost wat, maar koeling kost ook geld (en energie)

veel suc6, maar vooral veel wijsheid toegewenst.
groeten, Dré